Alla inlägg den 27 oktober 2016

Av Göran - 27 oktober 2016 22:31

Fantastiskt roligt att stora starka Telia-Sonera bryr sig om att svara på min enkla lilla blogg. Men jagvidhåller ändå att de och några fler aktörer levererar förjävligt dålig service tillbaka till oss kunder. I början av 90-talet deltog jag i en kurs som hette "Personlig kvalitet" och syftade till att främja kvalitetstänkande i allt som hade med arbetet att göra.

Min arbetsgivare ville då bli certifierade enligt kvalitetsmåttet ISO 9002 (om jag minns rätt). Bland mycket annat vi fick lära oss var att allt mer än tre signaler i en telefonväxel var dålig kvalitet. Jag gillar den tanken!

Gillar att man sätter gränser för hur länge man ska behöva vänta på att få svar när man ringer företag eller myndigheter. För JAG förtjänar DEN respekten att de svarar så fort de någonsin kan och hjälper mig med vilka funderingar jag än kan tänkas ha.

Mitt förra blogginlägg handlade om Telia och jag fick verkligen mothugg från dem. Men det är inte bara dem det gäller.

Samma djävla telefonköer finns hos Folksam. Swedbank.Försäkringskassan m.fl så Telia är långifrån värst.

Därför manar jag nu alla som läser att tala om för dessa företag vad ni tycker om deras famösa väntetider varenda gång de tvingar er att sitta 20-45 minuter eller mer i deras telefonköer.

Stackars de människor som måste ta emot dessa missnöjessamtal från oss förbannade kunder som inte tycker att det är ok att sitta med luren mot örat i en halvtimme eller mer. Problemen finns förstås högre upp i organisationen, mkt högre upp! De stackars människor som får ta emot din och min misstänksamhet eller missnöje har ju ingen skuld i detta. De är lika mycket offer som du och jag!

Så... jag bli bara mer peppad! Från och med idag tycker jag att vi alla ska svara att just nu är det många som ringer så fort vi blir uppringda av någon som vill sälja kalsonger, bredband, elavtal eller whatever...

Av Göran - 27 oktober 2016 11:56

Har skrivit om det här förut och risken finns att det händer fler gånger i framtiden. Har köat mig fram till Telias kundtjänst idag. Och jag blir lika förbannad varje gång jag får höra att "din väntetid beräknas till..." eller "du har plats 39 i turordning". Telia är inte ensamma om det här, det är snarare en farsot som spridit sig i hela vårt s.k moderna samhälle. Är det modernt att förvänta sig att ens kunder (som ju är de som betalar deras vinster) ska ha tid att sitta i 15-45 minuter med luren mot örat och invänta att någon handläggare blir ledig?

Förr kallades allt över tre signaler i en telefonväxel för dålig kvalitet. Och det "förr"som jag hänvisar till var inte 1800-tal, 40-, 60- eller ens 70-tal utan så sent som början av 1990-talet.

Sen var det nåt finansgeni som kom på att om man slimmar ner företagens organisationer och har EN telefonväxel för hela Sverige så minskade ju lönekostnaderna och än större summor kunde föras över till aktieägarnas konton. Idag tycks det vara normen för både företag, myndigheter och annan offentlig verksamhet.

Personligen ser jag det som att de stjäl min tid. De stjäl en liten bit av mitt liv bara för att de där aktieägarna är så förbannat giriga. 

Därför föreslår jag att alla som läser detta (5-15 personer ungefär) från och med nu konsekvent påtalar detta för företagen när vi väl kommit fram. Propagera gärna bland släkt, vänner och andra för att fler ska göra samma sak.

Men gör det på ett vänligt och sakligt sätt för den stackare som råkar svara när du äntligen har köat färdigt rår ju inte för att det  är som det är.

Det sägs ju att droppen urholkar stenen och jag tänkte att om tillräckligt många klagar så att tillräckligt många telefonister för fram kritiken till de som bestämmer kanske även de kommer på tanken att visa lite mer respekt för sina kunder. Inse att folk i allmänhet har annat att göra än att offra kvartar och halvtimmar i deras köer.

När de vill sälja något heter det ju så fint att företagen värnar om sina kunder. Men ni vet ju lika bra som jag att företagen inte alls är till för kunderna utan för att berika aktieägarna så mycket som möjligt.

Eller... Kanske någon kan tillverka en app för smartphones, en som känner av om det är ett företag som bedriver telefonförsäljning och styr alla dessa samtal till en automatisk telefonsvarare där vi får ge igen och tala om att "just nu är det många som ringer till mig" men också att väntetiden beräknas bli si eller så lång.

Den appen skulle jag personligen nog gärna betala en slant för att få ladda ner. Nog för att "nix" tar bort det mesta men inte allt.

Nej, skit är det! Skit är det att man ska tvingas sitta och få "bakelitöra" för att de ska ha så lite folk som möjligt anställda. Så gör gärna som jag, tala om för dem vad ni tycker. För jag förutsätter att alla tycker likadant eftersom min åsikt ju är rätt. Jag har i varje fall aldrig träffat någon som tycker telefonköerna är okej.

Nåja, tiden går även när man skriver oviktigheter här. Så jag rundar väl av och kliver i skor och jacka för att åka iväg till "gruvan" och fixa protokollet från gårdagens skyddskommitté.

Ha det gott i slott och koja, kära ordbrukare, i Askim, Vedevåg, Hökhuvud och Vibyggerå.

Vi ses! När andan faller på...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards