Direktlänk till inlägg 27 oktober 2016
Har skrivit om det här förut och risken finns att det händer fler gånger i framtiden. Har köat mig fram till Telias kundtjänst idag. Och jag blir lika förbannad varje gång jag får höra att "din väntetid beräknas till..." eller "du har plats 39 i turordning". Telia är inte ensamma om det här, det är snarare en farsot som spridit sig i hela vårt s.k moderna samhälle. Är det modernt att förvänta sig att ens kunder (som ju är de som betalar deras vinster) ska ha tid att sitta i 15-45 minuter med luren mot örat och invänta att någon handläggare blir ledig?
Förr kallades allt över tre signaler i en telefonväxel för dålig kvalitet. Och det "förr"som jag hänvisar till var inte 1800-tal, 40-, 60- eller ens 70-tal utan så sent som början av 1990-talet.
Sen var det nåt finansgeni som kom på att om man slimmar ner företagens organisationer och har EN telefonväxel för hela Sverige så minskade ju lönekostnaderna och än större summor kunde föras över till aktieägarnas konton. Idag tycks det vara normen för både företag, myndigheter och annan offentlig verksamhet.
Personligen ser jag det som att de stjäl min tid. De stjäl en liten bit av mitt liv bara för att de där aktieägarna är så förbannat giriga.
Därför föreslår jag att alla som läser detta (5-15 personer ungefär) från och med nu konsekvent påtalar detta för företagen när vi väl kommit fram. Propagera gärna bland släkt, vänner och andra för att fler ska göra samma sak.
Men gör det på ett vänligt och sakligt sätt för den stackare som råkar svara när du äntligen har köat färdigt rår ju inte för att det är som det är.
Det sägs ju att droppen urholkar stenen och jag tänkte att om tillräckligt många klagar så att tillräckligt många telefonister för fram kritiken till de som bestämmer kanske även de kommer på tanken att visa lite mer respekt för sina kunder. Inse att folk i allmänhet har annat att göra än att offra kvartar och halvtimmar i deras köer.
När de vill sälja något heter det ju så fint att företagen värnar om sina kunder. Men ni vet ju lika bra som jag att företagen inte alls är till för kunderna utan för att berika aktieägarna så mycket som möjligt.
Eller... Kanske någon kan tillverka en app för smartphones, en som känner av om det är ett företag som bedriver telefonförsäljning och styr alla dessa samtal till en automatisk telefonsvarare där vi får ge igen och tala om att "just nu är det många som ringer till mig" men också att väntetiden beräknas bli si eller så lång.
Den appen skulle jag personligen nog gärna betala en slant för att få ladda ner. Nog för att "nix" tar bort det mesta men inte allt.
Nej, skit är det! Skit är det att man ska tvingas sitta och få "bakelitöra" för att de ska ha så lite folk som möjligt anställda. Så gör gärna som jag, tala om för dem vad ni tycker. För jag förutsätter att alla tycker likadant eftersom min åsikt ju är rätt. Jag har i varje fall aldrig träffat någon som tycker telefonköerna är okej.
Nåja, tiden går även när man skriver oviktigheter här. Så jag rundar väl av och kliver i skor och jacka för att åka iväg till "gruvan" och fixa protokollet från gårdagens skyddskommitté.
Ha det gott i slott och koja, kära ordbrukare, i Askim, Vedevåg, Hökhuvud och Vibyggerå.
Vi ses! När andan faller på...
Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...
Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...
På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...
Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
||||||||
3 |
4 |
5 | 6 | 7 |
8 |
9 | |||
10 | 11 |
12 |
13 | 14 |
15 |
16 | |||
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 | |||
24 |
25 |
26 |
27 | 28 |
29 | 30 |
|||
31 | |||||||||
|