Alla inlägg den 24 april 2024

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slippa ta på fleecetröjan för att gå på hundpromenad.

Men plusgraderna tillsammans med blåsten har ändå tärt hårt på den lilla snö som ligger kvar på skuggiga ställen och tussilago tittar fram här och där, har jag sett.

Det blev shakshuka till brunch idag. Denna frukosträtt som är så populär i Nordafrika och Mellanöstern har liksom blivit en favorit även hos mig. Den tar visserligen 20-25 minuter att laga till men ibland tycker jag att det är värt det.

En halv gul eller röd lök, 2 tomater eller 1½ om de är stora, lite strimlad paprika och två ägg blir en rätt stadig måltid att börja dagen med. Dessutom lägger jag alltid i ett par vitlöksklyftor och river ner lite färsk ingefära som båda ska vara väldigt hälsosamma. Kryddar med salt, peppar, lite spiskummin och paprikapulver.

När jag har lagt upp det på en tallrik brukar jag smula över lite fetaost om jag har sånt hemma och även slänga på några oliver. Sen blir det ett glas vatten smaksatt med pressad citron eller lime.

 

Jag har en känsla av att det är med den här rätten som med pasta bolognese - att det finns lika många sätt att tillaga den som det finns människor som gillar det. Recept finns i massor på nätet för den som vill testa själv.

Sen kan jag ju inte låta bli att skryta igen över mitt lilla underverk till första barnbarn. Han fyllde en månad för bara två dagar sen och växer så det knakar.

 

Dessvärre är jag utan bil igen också. Sonene Volvo krånglar igen men jag tror/hoppas inte att det är så allvarligt den här gången. Men eftersom han började sitt nya jobb i måndags så behöver han ju kunna ta sig till och ifrån. Så nu står hans bil på min parkeringsplats i väntan på att min f.d arnetskamrat från Libyen som har egen verkstad ska bli ledig från fabriken så han kan göra en bedömning av problemet.

Utan att veta säkert misstänker jag att det är en tändsploe som har gett upp. Han har fem stycken eftersom motorn är femcylindrig. På min bil är det inte fyra separata spolar utan om en pajar måste man byta en hel kassett med allihopa så då blir det rätt mycket dyrare. Till Volvon kostar de några hundra kornor styck och en människa med händer som kan byter den på några minuter. Så jag hoppas att jag har rätt så att det inte blir så dyrt för honom.

Sen känner jag ett litet sting av vemod över att det igår var säsongsavslutning för Marko och Irma i TV4.

Har verkligen gillar att följa deras gnabbande och fixande av Irmas hus och tomt.

Som artist är kanske inte Markooios min största favorit men som människa måste jag säga att han imponerar mer och mer. Efter en barndom kantad av missbruk och dålig ekonomi lägger han ändå hela sin själ i att hans mamma ska ha det så bra som det bara går.

Om det sen är han själv som betalar eller om TV4 hjälper till för att få göra serien vet jag inte. Men det är heller inte så viktigt. Omtanken är vacker oavsett.

Så nu hoppas jag att Irma lyckas med att ta sitt körkort. Det kan inte vara så lätt i hennes ålder.

Jag vet inte om jag själv skulle klara det idag, det är ju mycket svårare frågor i teoriproven idag än på 70-talet. Och om jag minns rätt så är hon något eller några år äldre än jag dessutom. Men viljan och den finska sisun kommer säkert att hjälpa henne på traven.

På tal om trav så är det V86-dag också. Som nästan alla onsdagar om det inte är nån storhelg. Tror att det finns en hundring på ATG-kontot så jag kanske knåpar ihop ett litet spel innan kvällen.

Den där gigantiska Eurojackpoten gick visst ut igår men då hade jag inte spelat alls. Min stående rad gäller på bara dragningarna på fredagar. Så får jag den på fredag så får jag försöka hanka mig fram på "bara" c:a 110 miljoner.

Men det får la gå, det får la gå, det med. Om det nu skulle hända...

Därmed börjar det bli dags för eftermiddagspromenaden med min fyrbenta sambo

Ha det så gott nu till nästa gång, kära ordbrukare i Hagfors, Mellerud, Staffanstorp och Röån.

Vi ses! Förr eller senare...




Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards