Alla inlägg den 20 april 2024

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt.

En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag hade spelat på 7, 10, 12, 25 och 33 så drogs t.ex 6, 9, 13, 26 och 32.

Ordet "talgrannar" hade jag aldrig hört förrän min äldsta dotter börjat skolan och jag besökte henne på betalda kontakdagar. Det syftar alltså, hel logiskt, på talet innan och efter varje siffra.

Och då, på 90-talet, var talgrannar ett begrepp man använde på mattelektionerna i lågstadiet.

Men man är ju egentlign inte närmare då än med vilka siffror som helst.

Men glädjande nog blev det inget näsblod heller igår. Inte på hela dagen.

Och även hittills idag har jag klarat mig. (Peppar, peppar, ta i trä!)

I en kommentar till gårdagens inlägg fick jag tipset att topza näsan inänvdigt med lite olivolja. För att motverka torra slemhinnor. Men är det verkligen det som är problemet när snoret också rinner när jag kommer ut.

Men det sägs ju att allt kan testas en gång i livet så jag kan väl ge det en chans kanske.

Inga extrainkomster så istället för att beställa hem rysk kaviar och champagne får jag väl nöja mig med att smojsa ihop nån sorts gryta av de kycklinginnerfiléer jag hittade under grönsakerna i frysen och plockade fram.

I kylen finns både purjo och paprika som knappast är fräscha så många dagar till så de ska strimlas ner och följer med i grytan. Kanske en gul lök, lite färskriven ingefära och en klyfta vitlök eller flera.

För vitlök hjälper ju mot massor av våra små vardagliga åkommor. Och samma gäller ju färsk ingefära förresten!

Så det blir nog rena rama hälsokosten.

Vi har fått lite bakslag på våren. Inte så mycket snö kvar men igår flög små flingor i luften när jag gick eftermiddagsrundan med Thea och det blåste en isande nordanvind.

Kallt även imorse och lite pudersnö på mark och bilar men den är borta nu.

Så jag behöver kanske inte skämmas så mycket över att jag inte kommit till skott med att få på sommrdäcken på Madame Citroen. 

Det är ju flera dagar över tiden redan. Men jag vet ju också att inga poliser bötfäller en för dubbdäck innan första maj åtminstone. Vi riskerar ju faktiskt vinterföre ett tag till på mina breddgrader.

Första maj ska jag förresten göra nåt ovanligt och, som jag tror och hoppas, väldigt trevligt. För andra gången någonsin och för första gången sen vår pappas begravning ska vi ha en syskonträff med alla sex.

Det var det enda tillfället hittills då alla sex syskon varit samlade

Jag har två helsyskon som är äldre och två yngre halvsystrar och en halvbror. Samma pappa kommer vi alla ifrån.

Och visst har vi väl haft lite kontakt men aldrig varit samlade allihop på samma gång. Utom begravningen förstås!

Så nu hoppas jag att ingen drar sig ur eller får nåt förhinder.

Det lutar väl åt att det blir två övernattningar men det skulle visst finnas plats för det åt både mig och syrran samt hennes man. Det är några år nu sen storebror med fru lämnade Luleå efter 25-30 år där och flyttade till en av sina döttrar i Julitta i Sörmland. Det ligger en bit utanför Katrineholm om jag minns rätt.

Men jag har ännu inte varit där och hälsat på så det blir också en upplevelse. Har bara passerat Katrineholm några gånger på studieresor till Finspång under mina yrkesverksamma år.

Det finns ett gammalt "lik i garderoben" i familjen som våra yngre halvsyskon inte har vetat om förrän kort före att deras mamma gick bort och de har säkert många frågor till oss "gamlingar".

Den historien tänker jag dock inte dryfta här utan ni får stanna i ovetandet om den saken.

Däremot kanske några blir glada över att jag nu avser att försöka knyta ihop säcken och avsluta dagens oviktiheter. Ska pälsa på mig varma kläder och ta med mig Thea ner på strandpromenaden eftersom en granne berättade igår att den nu är snö- och isfri hela sträckan.

Men det lär ju blåsa än värre därnere så det gäller ju att skydda sig mot kylan.

Ha en skön lördag, kära ordbrukare i Tylösand, Kungsbacka, Kil och Tärendö!

Vet ju aldrig när utan bara ATT jag kommer tillbak! Jag kommer ALLTID tillbaka.

I vart fall har jag gjort det i dryga femton år nu.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards