Direktlänk till inlägg 9 maj 2021

Match-pirr

Av Göran - 9 maj 2021 14:55

Nu drar det snart ihop sig! Till match nr 3 i hockeyallsvenskans finalserie mellan Timrå och Björklöven. Och jag känner den där rastlösheten komma krypande i kroppen som den alltid gör inför betydelsefulla matcher där lag som jag bryr mig om är inblandade. Och om det finns någon klubb där jag absolut räknar mig själv som hängiven supporter så är det just Timrå IK. Sedan mer än 50 år tillbaka.

Det kan ha varit 1969 eller -70 som min ingifte morbror lät mig följa med honom till gamla isladan i Timrå och se min första hockeymatch livs levande. Kanske ett år tidigare hade jag upptäckt hockeyn via TV och följt Tre Kronor i VM men att själv stå på läktaren och känna stämningen var något helt annat.

Och intresset bara växte. 

Sven, den ingifte morbrodern, och hans son som alltså var och är min kusin hade årskort på sittplats medan jag brukade stå längs sarg och plexiglas i ett av hörnen.

I februari 1972 spelades en match som folk runt Timrå pratar om än idag. Brynäs var på besök och det kom så in i vassen mycket folk att man stängde insläppet eftersom hallen redan var smockfull. Några timmar tidigare hade jag kommit hem från skolan och fått höra att min kusin blivit sjuk och inte kunde gå på matchen. Så jag skyndade mig ner på stan, till busstermnalen och åkte ut till Sörberge som ligger på gångavstånd från ishallen. Där ägde och drev morbrodern en skoaffär och vi kunde gå tillsammans därifrån när det blev så dags.

Vi kom förstås in utan problem eftersom Sven hade två abbonnerade sittplatser och speakern ropade flera gånger i högtalarna att alla på ståplats skulle ta ett steg mot mitten eftersom det fortfarande var många utanför som ville in.

Då de stängde grindarna var folkmassan utanför så stor och så sugna på hockey att man "sprängde" grindarna och hundratals om inte tusen fler vällde in. Ingen vet hur många som fanns i ishallen den kvällen men gissningarna hamnade på mellan 11-12000 personer. Ishallen var godkände för 8000 om jag minns rätt.

Matchen? Jo, den vanns av Timrå efter en soloåkning från egen zoon förbi alla Brynäsare av den störste av alla Timråspelare genom alla tider. Lennart "Lillstrimma" Svedberg. En fantastisk skridskoåkare med en ännu mer fantastisk klubbteknik. Hans mål innebar 4-3 som också blev slutresultat.

Det blev hans sista säsong i Timrå IK för sommaren därefter omkom han i en bilolycka.

Naturligtvis har jag många fler minnen runt mitt favoritlag men den där matchen glömmer jag aldrig!

Och ikväll hoppas jag alltså att någon annan kliver fram och avgör för mitt lag. Och därmed tar oss ännu ett steg mot målet - SHL. Det har gått nästan tre hela veckor sedan finalspelet pausades efter Coronautbrott först hon Björklöven och därefter även i Timrå. Men nu ska alla vara friska igen och jag är spänd på att pucken ska släppas.

Det är "Löven" som har hemmaplan ikväll och imorgon och det står 1-1 i matcher inför kvällens drabbning.

Innan dess ska jag laga pasta carbonara på äkta italienskt manér. Har t.o.m fått tag på panchetta som de ska vara från ursprungslandet.

Imorgon bitti är det sedan tänkt att jag ska börja jobba igen. Om inget oförutsett inträffar. Min rosfeber är kanske inte helt besegrad av antibiotikan för rodnaden på underbenet är kvar om än lite blekare. Smärtan har dock försvunnit så jag räknar med att masa mig ur lakanen vid halvfemtiden och packa matväskan för 12 timmar dagskift.

Det och allt annat i livet går dock enklare att stå ut med om jag får göra det med vetskapen att Timrå tagit lednngen i matchserien. 

Så hjälp mig att hålla tummarna för det, kära ordbrukare i Väckelsång, Gökböle, Bromölla och Rasbokil.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards