Alla inlägg den 4 maj 2024

Av Göran - Lördag 4 maj 20:06

Bortrest i några dagar och fick möta våren i sin prydno nere i Södemanland. Men sen jag kom hem till Sveriges midja har det hänt massor här också när det gäller utveckling av ny årstid.

Efter två dagar med strålande sol fråb klarblå himmel och försommarvärme (18 grader idag) så börjar gräsmattorna att skifta mer i grönt även här.

Härligt för nu stundar min absoluta favoritårstid - den från första maj och fram till midsommar ungefär. Tiden då allt knoppas och går i blom. Tiden då hoppet tänds om ännu en sommar.

Och om den blir riktigt bra så börjar den ju förfalla redan i början av juli när allt gulnar och vissnar om det inte kommer regn. Och kommer det regn så klagar vi över det...

Nej, allvarligt talat så älskar jag just den tiden mest av allt på hela året. Jag kan absolut njuta av både juli, augusti och t.o.m september men maj-juni är ända rätt svårslagna.

Dagen idag innehöll väl inga stora events. Jag var iväg en sväng till Birsta, Norrlands shopping-Mekka, för att handla hem vad jag behöver för mitt dagliga missbruk av nikotin. En stock snus, alltså, eftersom den förra tog slut idag.

Därefter åkte jag hem för att laga middag och när den var uppäten ringde lillpojken (28 till sommaren) och erbjöd sig att hämta upp mig och bjuda mig på årets mjukglass.

OK/Q8 i Kvissleby, c:a en mil söder om mitt hem, har den bästa som går att få här i trakten så dit ddtyrde han sin Volvo med mig i passagerarsätet för några timmar sen. 

På en bänk utanför macken i strålande sol avnjöt vi våra glassar som var precis lika underbara som de alltid är just på den macken. Bilden är nåt år gammal men den såg likadan ut och smakade lika bra som då.

 

Det är sonens nedtuggade naglar och min kära Madame Citroen som syns i bakgrunden på den här bilden men visst ger den vä ändå en liten glimt av vårens och sommarens njutningar.

Idag fick jag också inbjudan till barndop för mitt allra första barnbarn, söndagen efter midsommar.

Och självklart ska jag göra allt i min makt för att ta mig råd att åka ner till södra Småland och vara med på en sån historisk händelse i mitt och min familjs liv.

Och när något liksom MÅSTE lösa sig så brukar det ju ha en förmåga att göra det också. Så det ska säkert lösa sig på¨något sätt.

Ute i den världen, den STORA världen utanför Bredsand och Sundsvall där jag bor, spekuleras det för fulla muggar i om det verkligen kan vara möjligt att USA gör om misstaget att välja Donald Trump till världens kanske viktigaste befattning - president i världens rikaste och mäktigaste land.

Och tyvärr är jag rädd att det kan gå precis så illa. Om inte tillräckligt många resperkterade och kända amerikaner lyckas nå ut till folket där med sina visdomar och kloka ord. För en stund sedan såg jag en intrevju på Youtube med skådisen Robert de Niro där han gjorde vad han kunde för att skrämma USA till att inte rösta fram stollen en gång till!

Det dröjer ju ett tag inna vi får svaret. Har vi tur kanske han döms i deb domstol där han nu står åtalad och hamnar i fängelse. För en fånge kan väl ändå inte väljas till president ens i USA???

Därmed ska jag sluta att plåga er mer för idag, kära ordbrukare. Önskar er alla en fortsatt fin lördagskväll och helg i Svartede, Häggvik, Tylösand och Siljansnäs.

Vi ses! Tänker jag...

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards