Direktlänk till inlägg 13 januari 2019

Tjugondag Knut

Av Göran - 13 januari 2019 12:36

Tjugondag Knut! Eller om man bor i norra Uppland - Knutsmasso. För de ordbrukare som inte känner till Knutsmasso kan jag berätta från mina år i Gimo på sjuttiotalet att det är en av årets verkliga höjdare för många rospiggar. Det är lite som en karneval där det gäller att klä ut sig så fantasifullt som det går och sedan paradera på Bruksgatan. Masker och förklädnader ska givetvis vara hemmagjort. Ett av åren jag bodde där byggde jag och en kompis masker som såg ut som Nixon och Gerald Ford. Man började med att forma hönsnät till ett huvud och ansikte. Sedan blandade vi tapetklister med rivet tidningspapper och smackade på det på nätstommen. När detta torkat målade vi ansikten och hår på dem samt gjorde små titthål så vi kunde se var vi satte fötterna. Min farsa ägde en gammal frack som han aldrig använde, Den fick jag och hade på mig den där januarikvällen.

Sånt trams sysslar vi dock inte med på mina breddgrader. Traditionen finns nog bara där, i en handfull mindre orter i norra Uppland.

Annars är det lite jubileum hos mig idag. Det är nämligen 43 år sedan jag gjorde min första dag på fabriken där jag fortfarande jobbar. Så skulle det ju inte bli! Vi skulle ju vara borta därifrån innan sommaren 1976, sa vi ju till varandra. Jag och de två ungefär jämnåriga killar som började samma dag. Men när jag väl fick börja på skift så hade jag turen att hamna i ett jättebra arbetslag och tänkte att jag kanske kan stanna tills jag gjort lumpen åtminstone.

Och när jag hade gjort det så fick jag nya och lite roligare arbetsuppgifter och stannade lite till. Och lite till...

Ja, ja, det är som det är. Känns inte så aktuellt att börja söka sig någon annanstans nu.

Om bara fabriken får stå kvar. OFAC har ju sagt ja men vi väntar på den amerikanska kongressens beslut att häva sanktionerna. Våra ryska ägare har lovat oss att investera stort hos oss i så fall och det blir ju spännande att se vad DET betyder.

Som så många år och gånger förut trillade jag dit på både "Stjärnorna på slottet" och "Farmen" i år igen. Gårdagens stjärnorna har jag dock inte sett ännu eftersom det krockade med hockeyn på C-more. Timrå krigade och krigade mot Skellefteå men västerbottningarna visade ändå att de är ett snäpp starkare, snabbare och skickligare.

Att det skulle bli svårt för Timrå att undvika de två sista platserna i tabellen visste både de och jag men det känns liksom försmädligt när man ser hur lite det skiljer mellan oss och de etablerade lagen. Egentligen tycker jag att TIK redan nu ska lägga om sin verksamhet och sikta in sig på att ha alla i bästa möjliga form tills kvalet drar igång.

Så gjorde man vid förra återkomsten i högsta serien och det gick ju bra den gången...

Ha det gott nu, kära ordbrukare, i Harstena, Öregrund,  Åtvidaberg och Klagstorp. Tills vi ses igen...

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

14 januari 2019 08:52

Jag struntade i att det var 20da knut och har kvar julen ett tag till. Farmen kan jag inte låta bli att titta på Tycker att han som åkte ut är en konstig krumelur.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Göran

14 januari 2019 10:04

Håller med. Samtidigt hade jag gärna sett lite mer av honom för han var ju absolut en färgklick. Men han kanske tar sig tillbaka från Torpet...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards