Direktlänk till inlägg 19 februari 2024

Epilog

Av Göran - Måndag 19 feb 19:26

"Den allra sista gång jag såg dig

Var hösten förra året, på just det här caféet

Du satt försjunken i ett ölglas och stirrade på pianot

Vid drottningens porträtt

Och innan du fick syn på mig

Så såg jag all den trötthet som låg i din blick

Den vackra sorg du gjort till din

Var vissnad till förtvivlan

Och lämnade dig

Att stå besegrad mitt i livet

Och sakna alla vänner som älskar vinnare..."


Den här låten hörde jag för första gången då platan kom ut för kanske 30-35 år sedan. Den tilltalade mig väl inte just då och jag kanske missade den.

Kanske för att då jag köpte den hade jag nyligen fått veta att min far var döende i cancer och den kanske kröp för nära inpå mig för att jag riktigt skulle orka lyssna på den under första tiden.

Men idag slog jag igång en sån där spellista som Spotify tillverkar åt oss ibland.

Och i det flödet dök den upp, Dan Hylanders "Epilog" från albumet "Café Sorgenfri" (Vackert namn, det också).

Och jag blev sittande och bara lyssnade till den vackra, ömsinta melodin och den lika ömsinta texten.

Som jag tolkar den så handlar den om någon som valt att avsluta sitt eget liv...

"Du drack din öl och reste dig

Och log lite besviket just innan du gick

Och jag satt kvar vid tomma glas

Och kände redan då att du slutat ditt liv

Och jag var en av dom som svikit

Som stirrade på ytan och inte kunde se

Att just din trädgård var som vackrast

Om höste när det skymde och världen sökte ro..."


Det fick mig att tänka på några av de människor jag känt, mer eller mindre väl, genom livet som valde just den utvägen en gång i tiden.

Åtmnstone fyra personer som jag betraktade som vänner även om vi kanske inte umgicks privat har valt den utvägen då de inte längre stod ut med vad det nu var som tryckte sönder dem inuti.

Så jag tänkte att jag ska bjuda er alla på den. För den fanns förstås på Youtube också...

En kanske lite förbisedd pärla ur Dans rika produktion genom 40-50 år. Han fyller 70 i år, den där långhårige lille mannen som sjunger på skånska. Och han är aktiv ännu.

För den som eventuellt håller med mig om hans kvaliteter så finns det en Facebookgrupp som heter "Vi som vill ha med Dan Hylander i Så mycket bättre".

Kan ni tänka er, på 13-14  år eller vad det kan vara som det programmet sänts så har han inte ens fått frågan om han är intresserad. Mycket egendomligt, tycker jag. Särskilt när det finns andra artister som fått vara med TVÅ gånger!

Vad tyckte/tycker du?

 
 
wiper

wiper

Tisdag 20 feb 08:21

Det var en rörande och sorglig text men vacker. Jag gillar Dan Hylander men har aldrig hört denna låt. Vad sorgligt att din pappa gick bort så tidigt och i denna hemska sjukdom. Förstår att du inte orkade med låten då. Så sorgligt när personer väljer den vägen men ibland känns det hopplöst så man förstår.

Jag har hört talas om den gruppen och skall kolla in den lite mer. Jag tycker verkligen att han är värd att vara med där

Ha nu en fin tisdag
Hälsning från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

Göran

Tisdag 20 feb 08:31

Glad att du tog dig tid att lyssna på den också.

 
wiper

wiper

Tisdag 20 feb 09:38

Det är väl klart man gör. Jag gillar ju Dan men hade inte hört låten förut

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28 29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards