Alla inlägg under oktober 2021

Av Göran - 19 oktober 2021 18:12

Gjorde årets sista svampexpedition idag. Ett fåfängt försök att kanske fylla på lagret av trattkantarell och rödgul eller kanske t.o.m svart trumpetsvamp om gudarna varit riktigt nådiga.

Men gudarna hade visst vaknat på fel sida imorse och var griniga och sura. För när vi åkt ungefär halvvägs såg vi att det låg frost och möjligen en liten aning snö på marken. Och alla som letat svamp efter första frosten vet ju att då blir de inte så roliga varken att plocka eller att rensa.

Vi hittade inga, Och jag får väl förösöka vara glad eftersom jag slapp den där rensningen. Iofs är just dessa svampar rätt enkla att göra i ordning för stekning eller torkning men har man inte så mycket annat att glädjas över så får det duga.

Dagens glädjeskutt kom istället längs resan tillbaka hem. Min chaufför... Ja, sonen ser nästan varje ärende jag vill eller behöver uträtta som en anledning för honom att övningsköra så jag kör allt mer sällan numer.

Alltnog... Nämnde chaufför kände sig lite hungrig och frågade vad som fanns hemma att laga lunch av. Då föreslog jag att vi skulle stanna till på "Herrgår´n" och inta deras "Dagens". Detta accepterades av min chaufför som svängde in vid gamla fina matstället Svartviks herrgård, c:a 1½ mil söder om cenrum längs gamla E4. 

Och när vi stegade fram till buffén log åter gudarna mot oss för den ena "dagens" var raggmunk med stekt sidfläsk och rårörda lingon. Som är så gott! Och som jag inte ätit på länge.

Och tack vare denna mastiga lunch kände ingen av oss att vi behövde laga middag idag. Sonen får ta sig något själv när han blir sugen och själv hittade jag två överblivna grillkorvar och även två korvbröd i frysen. Det räckte gott och väl som middag efter den braklunchen.

Nu hoppas jag bara att Timrå IK ska göra mig lika lycklig ikväll som GIF Sundsvall gjorde igår då man skåpade  ut Sthlms-laget Akropolis med 3-0 inför en stimmig hemmapublik. Men Timrås start på SHL-säsongen har knappast fått motståndarna att darra i knävecken inför matcherna mot mina hjältar.

De har dock spelar ritkgt bra i flera matcher men på sistone har de sett väldigt osäkra ut och förlorat fyra eller fem på raken. Men som envis och trogen supporter tänker jag att... Plötsligt händer det! Och kanske "plötsligt" inträffar just ikväll. I Göteborg mot Frölunda. Lagen har mötts en gång redan där nere. DÅ spelade Timrå ganska bra men lyckades dåligt med målskyttet.

Men jag vet ju att.... Det är aldrig för sent att ge upp! Så varför göra det redan nu när jag kan vänta till frmaåt januari eller så. Jag tycket att vi bestämmer att "plötsligt" händer idag!

Annars... så har jag haft besök av en vaktmästare som snabbt och händig fixade gångjärnet som gått sönder i ett av mina köksskåp. Imorgon ska jag iväg på mitt andra möte med den pensionsrådgivare som min arbetsköpare betalar för. Och på fredag kommer ANticimex hit för att ta kål på stimmet av silverfiskar i mitt källarförråd. Är det inte f-n vad det kör ihop sig ibland...!

Sköt om er, kära ordbrukare, i Hägernäs, Obbola, Dals Långed och Viskafors.

Vi ses igen! Om Gud vill och pjäxer´n håll´!

Av Göran - 15 oktober 2021 18:15

Bjuder på lite vacker musik till att börja med. Den här har jag aldrig hört spelas i radio så det är kanske bara vi Lundellfans som känner till den. Jag ger er... "Baby om morgonen". Slut dina ögon, lyssna och njut!

Tänkte att man kan behöva lite vacker musik och vacker text nu när oktober visar sig från sin sämsta sida.

För nu knyter höstmörkret sin svarta säck omkring oss och talar om för oss att om vi inte redan gjort det så kan vi glömma sommaren 2021 för den är slut och kommer aldrig åter. Idag har det ösregnat och blåst småspik nästan hela dagen så man har inte velat sticka näsan utaför dörren. Men en gång fick det så lov att bli en tur ändå för att handla hem några saker som tagit slut eller är väldigt nära att ta slut. Toapapper t.ex väntar man ju inte gärna med att köpa tills sista rullen är tom. Men när jag var på väg ut fick jag nästan porten i ansiktet så fort jag öppnat och släppt taget om den. SÅ stark var den nordan som grep tag i den och försökte klappa till mig med den.

Jag tog mig dock till soprummet och sedan till Madame Citroen. Som för övrigt inte bryr sig så mycket om att det regnar. Redan då var jag rejält blöt om hår och kläder så rutorna började imma igen och jag fick ställa kupéfläkten i defrostläget så den höll rutorna genomskinliga.

Hemkommen ställde jag mig att röra ihop en köttbullssmet och rulla samt steka köttbullar och göra lite gräddsås till. Jamen, någon tröst måste man väl få ha när vädret är så deprimerande. 

Igår kväll hade jag ett fasligt sjå att hålla koll både på Timrås bortamatch mot Örebro och Giffarnas i Jönköping. Det är ytterst ovanligt att de krockar men igår hände det. För Timrå gick det inte bra, man speade nästan lika dåligt som mot Leksand hemma i lördags och förlorade också med 3-0. För Giffarna gick det lite bättre även om de kanske inte var helt nöjda med att "bara" få med sig en poäng efter såpass bra spel. Men jag tycker ändå att de ska vara rätt nöjda. De ligger tvåa i tabellen och håller de sig kvar där så blir det allsvenskan igen till våren. Vilket ju vore bra, om inte annat så för norrlandsfotbollen som helhet. Nu när Östersund är på fallrepet och ligger sist i allsvenskan. Det måste nog till ett smärre mirakel om de ska klara av att hänga kvar som det ser ut nu.

Tråkigt, tycker jag för jag hade gärna sett mitt-Sverige-derbyn mot dem nästa år igen. Hoppas bara att det inte går för dem som för t.ex Dalkurd och Ljungskile som trillade ur allsvenskan och sedan ur superettan året därpå. Samma med Syrianska och Assyriska för några år sedan. 

Den instundande fredagkvällen innehåller, så vitt jag vet, ingen sport jag ska titta på, utan det blir väl Postkodmiljonären och sen streamar jag väl nåt trevligt här på datorn eller surfar runt på Youtube en stund.

Helgen är på ingång också men för mig som varande under inskolning till pensionärslivet är det ingen större skillnad. Jag har ju dessutom varit skiftarbetande under nästan hela mitt arbetsliv så dagarnas namn hade ju redan en reducerad betydelse för mig när jag hamnade i den sits jag just nu sitter i. Jag bryr mig liksom inte så mycket om det är helg eller vardag. Kan käka oxfilé och ta ett glas vin på en tisdag likaväl som det kan bli falukorv och makaroner en söndag. Och till det kommer jag inte på något vin som passar...

Mindes just att jag ju har lite kvar i den whiskyflaska jag beställde då en bekant åkte till Spanien i september. Glenn Garrioch heter den och finns i systembolagets beställningssortiment. Men kostar där nästan 600 kr för 70 cl och så mycket pengar lägger jag inte gärna för att få mig en wirre. Men i taxfreesortimentet för hennes resa kostade den inte ens 400 för en hel liter så då kostade jag på att beställa.

En sån i vardera benet ska jag nog ta mig framåt kvällskröken och på så sätt markera att jag vet att det är helg.

Så trevlig fredagkväll och helg även till er, kära ordbrukare i Löddeköpinge, Ammarnäs, Vedevåg och Almunge.

Vi ses igen! "Om Gud vill och pjäxer´n håll´"!


Av Göran - 12 oktober 2021 11:05

Börjar det inte bli dags nu att någon startar ett konsumentuppror och talar om för livsmedelsproducenter och andra att vi har tröttnat på deras lurendrejeri med flortunt bacon, inpumpning av vatten i kyckling, kassler m.m för att öka vikten och ta betalt även för det där extra vattnet som vi inte behöver eller har någon nytta av. 

Jag köpte kaffe på extrapris  häromveckan och det var bl.a Gevalia som var nedsatt. Då hade jag redan ett paket från Arvid Nordqvist hemma i köksskåpet och då jag lade in det nyköpta paketet blev skillnaden så tydlig. Både Löfbergs och Gevalia har ju minskat innehållet i sina förpackningar från 500 g till först 450 och nu är man alltså nere i 425 gram per paket. Ja, ni ser ju själva... Håll med om att Gevaliapaketet ser nästan löjligt litet ut. För tydlighetens skull vill jag påpeka att båda paketen är oöppnade.

 

Det ser ut lite som om någon redan nallat till några bryggningar redan när man köper det. Därför kommer jag fortsättningsvis inte att köpa annat än de som fortfarande har ett halvkilo i sina paket. Arvid Nordqvist och Zoega har det och kanske någon mer. Så det blir bara de från och med nu. Inte heller kommer jag att handla kassler där man tydligt ser nålsticken i snittytan eller de fabrikat av bacon som är så tunt skivat att man nästan ser rakt igenom det. Det är väl kanske det bästa sättet att tala om för dem att man ogillar vad de håller på med.

Och det som retar mig allra mest är att när media ställer såna företag till svars i press, radio eller TV så skickar de alltid fram någon mediaansvarig som påstår att de bara möter kundernas efterfrågan. Och jag ger mig f-n på att de kommer Gevalia, Tulip, Scan m.fl att säga om det här också. Ändå kan jag nästan ta gift på att inte en enda kund har bett om mindre kaffe i paketen eller kyckling fullpumpad med vatten. Nästan två deciliter mätte jag upp sist jag tinade två frysta kycklingfiléer, visserligen rätt rejäa men ändå!

Nej, lurade är vi, allihopa! De lurar skjortan av oss överallt och hela tiden. Det räcker att gå in genom dörrarna hos Ica, Coop, Willys, Lidl och andra så börjar bondfångeriet direkt. Och listan kan göras nästan hur lång som helst.

Och inget kan vi göra annat än att sluta gynna de värsta skurkfirmorna!

Irriterat inlägg idag, jag vet. Men så blir det ibland. Nu har jag skrivit av mig lite ilska så nu känns det lite bättre. Så nu ska jag försöka hitta på hur jag ska fira att jag idag har ettårsjubileum som Facebook-användare. Många har ju varit med i tio år och mer men som med så mycket annat så var jag sen med det. Men jag blir garanterat kvar där för det är ju mycket roligare än jag trodde.

Gnäll av er, ni också, kära ordbrukare, så ni känner er lite bättre till mods sedan i Bälinge, Veberöd, Grisslehamn och Svenstavik. Vi ses! Förr eller senare...

Av Göran - 9 oktober 2021 22:03

... hör OCKSÅ hösten till i min värld. Lagade och åt det idag till middag. Just den här varianten är en Kålpudding LCHF som jag tycker är godare än den traditionella. INget ris i färsen - keso isället! Så här ser den ut...

 

Sååå mumsigt. Gjorde den klar i god tid innan hockeyn började på C-More. Timrå-Leksand stod på menyn och det blev en plattmatch från mina rödvita hjältar av sällan skådat slag. 3-8 slutade eländet och nu hoppas jag bara att laget ser till att Örebro och Djurgården, som vi möter härnäst, får sota för denna nesliga förlust.

När hockeyn var slut så blev jag ändå kvar i soffan för då började ju Sveriges VM-kvalmatch i fotboll mot Kosovo.

Där gick det dock bättre och blågult vann med 3-0 inför nästan fulla läktare på Friends arena i Sthlm.

Tre f.d GIF-spelare fanns med i det svenska laget. Joakim Nilsson, som sen länge spelar på annat håll, Emil Forsberg som gjorde Sveriges första mål på straff och Marcus Danielsson i mittförsvaret som spelat 5-6 säsonger här innan han drog vidare till Kina via Djurgården.

Samtliga gjorde prickfria insatser och nu väntar bortamatch mot Grekland. Skulle vi, mot förmodan, vinna även där så kan vi nästan börja boka biljetterna till nästa års fotbolls-VM i Quatar. Det var kul att se Stockholmskillarna Alexander Isac och Robin Quaison göra varsitt tjusigt mål mot Kosova. Men flera andra gjorde också starka insatser.

Nu stundar helg på riktigt och om vädergudarna är nådiga imorgon ska jag nog åka ut och kolla av mina bästa ställen för trattkantarell och rödgul trumpetsvamp för... "Mycket vill ha mer" sägs det ju. Och även om jag redan har två frysformar fulla samt två burkar med kanske 3-4 liter torkade trattisar så sitter några fler inte alls i vägen. Torkade håller de ju dessutom i åratal så länge man ser till att ingen fukt kommer åt dem.

Torkad svamp är ju, som det heter, hygroskopisk. Vilket betyder att de suger åt sig fukt som... Ja, just det, som svampar! Jag brukar lägga mina i glasburkar med skruvlock och inte fylla dem ända upp. Upptill brukar jag lägga en tuss med hushållspapper som jag byter varje dag den första veckan för att säkra att det verkligen är helt torrt. Sen håller de i åratal!

Annars... så hoppas jag att mina kära ordbrukare har och har haft en skön lördag i slott o koja i Vimmerby. Klockestrand, Örbyhus och Nälden.

Vi ses! När andan faller på...

Av Göran - 7 oktober 2021 22:43

Det är precis som rubriken säger. det är vad du ser på bilden nedan

 

Det här är ungefär en tredjedel av vad jag har rensat, förvällt, torkat och ätit idag. Har ju varmluftsugn sen ett par år tillbaka men har inte testat att torka savmp i den förrän idag. På förra stället jag bodde på hade jag också varmluftsugn men skillnaden är att där hade jag ugnsplåtar med små hål i så att varmluftsfläkten kom åt svanparna både under- och ovanifrån. Det har jag inte här. Inte ens vanliga plana plåtar utan istället tre stycken vad jag brukar kalla långpannor. D.v.s en plåt med kanter som är perfekt om man t.ex vill laga fläskpannkaka.

Jag lade ett bakplåtspapper i en av dessa och körde igång varmluften på 50 grader precis som jag brukade i min förra boplats. Men när jag kollade efter kanske en timme var det en stor pöl med mörkbrunt vatten vid ena hörnet av plåten. Så jag tog ut den ur ugnen och hällde av det innan jag satte den tillbaka i ugnen.

I min förra spis brukade trattkantrellerna ta llte drygt två timmar på sig att vara färdigtorkade men här behövdes det nog snarare 6-7 timmar. Jag höjde värmen efter ett tag och då blev det liksom lite mer fart på det hela. Så nu återstår kanske 1½ kg som jag har lagt på tidningspapper över natten i förhoppningen att de ska släppa ifrån sig en del av vattnet till papperet så ska jag försöka på nytt att torka dem när jag vaknar imorgon.

Får väl kolla lite loppisar om de kanske säljer några såna där perforerade ugnsplåtar som gör det så mycket enklare o snabbare att torka trattisar och annan svamp.

Annars... så vet jag att en kompis från förr brukade lägga ut ett myggfönster mellan två stolar och hälla ut sina trattkantareller på det samt ställa en bordsfläkt i närheten för att skynda på processen. Nu har jag ju inga myggfönster så jag kan ju inte testa det...

Därmed säger jag godnatt o sov gott till mina kära ordbrukare i Simlångsdalen. Karlsborg, Öckerö och på Ölands norra udde. Vi ses! Tror jag...

Av Göran - 5 oktober 2021 21:35

Glömde ju förut... Fick ett sms från storbrorsan förut där det stod; "Grattis på namnsdagen!" och blev lite förbryllad. För mina två namnsdagar har tidigare infallit i april (Göran) och den tionde augusti då det är Lars, som är mitt andranamn. Tänkte att då har de väl kanska flyttat Göran-dagen för Lars vet jag att det var 10/8 precis som vanligt. Men när jag kollade almanackan på köksväggen fattade jag. Det var Bror som hade namnsdag idag. Så jag skickade genast ett "Tack, detsamma!" till brrorsan som följaktligen hade lika mycket namnsdag som jag. Och som alla män och pojkar i världen som har syskon. Så glöm inte att gratta din bror om du har en. För Bror har namnsdag idag!

Av Göran - 5 oktober 2021 19:35

 

Och dagarna går, liksom veckorna och månaderna. Det är nu drygt fyra månader sedan min senaste (och sista) arbetsdag på fabriken och tänk... Jag har inte längtat dit en enda gång! Visst kan jag sakna  den sociala biten, umgänget och munhuggningen med arbetskolllegerna. Men då behöver jag bara dra mig till minnes alla imkompetenta personer som gjort prydliga karriärer utan minsta kompetens. Pratade för ett tag sedan på Facebook med en annan tidigare anställd, en rysk ingenjör med mer utbildning för ändamålet än hela nuvarande verksledningen tillsammans och han höll med mig till 100%. Han och jag kom alltid väldigt bra överens medan han fanns kvar där. Mycket beroende på att jag har stor respekt för människor som verkligen vet vad de pratar om och inte bara upprepar vad deras tidigare chefer sagt utan att ifrågasätta eller ens fundera över rimligheten i vad de säger och gör. Riktig gammaldags kompetens, alltså!

Någon sådan finns det inte där idag och jag misstänker att företaget kommer att få problem den dag de drabbas av svårare driftsstörningar nästa gång. Inte heller är man intressrade av att lyssna på de som varit med länge och mycket längre erfarenhet än de själva. Man resonerar såhär enkelt; "JAG har det här jobbet, alltså KAN jag! Men du har INTE det här jobbet så då kan inte du!"

Mot den bakgrunden tackar jag min lyckliga stjärna att jag slapp därifrån lite i förtid och att jag i två månader till har full lön utan att lyfta ett finger innan det blir dags att försöka hanka sig fram på statens knappa kaka.

Men... "De får la gå, de får la gå, det med..."

Idag har jag traskat i skogen i dryga 4 km i kuperad terräng och därefter ägnat mig åt att koka ärtsoppa. Riktigt bra blev den. Jag har provsmakat men middag blir den först imorgon. Sonen hittade nämligen en pyts i frysen imorse med chili con carne som han käkade till lunch. Och han tyckte liksom att det kanske blir lite för gasigt i magen med både chili och ärtsoppa samma dag.

Imorgon ska jag köra sonen till stan för tredje lektionen på körskolan. Köra kan han men de måste ju bocka av alla saker på sin lista innan de bokar uppkörning åt honom. Halkbanan har han också kvar att göra innan dess.

Sånt trams fanns minsann inte på min tid. Ändå har jag kört nästan prickfritt i 45 år. En fortkörning (77 km/h på 70-väg för 14 år sedan) men annars så har jag rena papper.

Om vädret är någorlunda och om vi orkar så kanske det blir en svamptur på eftermiddagen. En god vän hade plockat mängder av pepparriska igår och så hoppas jag givetvis på trattkantarell och rödgul trumpetsvamp. Alltidi trevligt att ha i bodar och visthus när vinterkylan bits.

Ska försöka att ta lite bilder också i så fall. Det blir liksom lite småtråkigt om det blir för många inlägg utan nytagna bilder. Säger jag som nästan aldrig lade ut några bilder förut. Och bilden på ärtsoppan har jag hämtat i de egna arkiven. Den har jag lagt ut en gång förut så den förestället en tidigare ärtsoppa som var lika god som dagens.

Men de säger ju att vi ska återvinna och återbruka så mycket som möjligt så...

Därmed stänger jag butiken för idag. Godnatt på er, kära ordbrukare, i Villmanstrand, Örkelljunga, Tanums Hede och Blåvattnet. Vi ses!

Av Göran - 3 oktober 2021 22:16

Kan rapportera att gårdagen inkusive kvällen blev mycket lyckade. Storasyster hade ingen aning om att alla hennes barn och syskon med respektive och även barn skulle dyka upp när vi gjorde. Än mindre aning hade hon om att hennes söner och dotter ordnat hotellövernattning åt henne och svågern på stadens nyaste hotell som norske Petter Stordalen byggt och precis hunnit öppna. Lika lite anade hon om den middag på bättre restaurang som hennes barn bokat in.

Vi åt, drack och hade trevligt allihop på en av alla dessa nygamla krogar som varit begränsade så länge, Men igår drällde det av folk där och man började nästan undra om smittspridningen skulle ta ny fart igen.

Det får vi kanske veta inom de närmsta dagarna men trevligt var det i vilket fall som helst.

Storerbror, som bott i Norrbotten i nästan 50 år, har ju flyttat till Sörmland och mellandottern för ett par månader sedan. De kom upp tillsammans med mellandottern och hennes barn som jag inte sett på 11 år liksom Västervikskusinen, Eva, som jag heller inte ser alltför ofta.

Då jag kom hem igår vid 21 ungefär satte jag mig att titta i efterfhand på Frölunda-Timrå. Matchen slutade dessvärre med seger för Göteborgarna men Timrå lyckades ändå spela hyfsat jämnt mot dem.

Idag var jag njuden på middag hemma hos syrran med storebror och svägerska samt systerns egna barn med respektive och avkommor. Där har jag tillbringat efterniddagen och kvällen efter att först hunnit se GIF Sundsvalls bortamatch mot Helsingborg. En match som giffarna vann till slut med två mål mot ett.

Så jag känner mig ganska nöjd med min helg såhär långt. Och tror och hoppas att den blir ett minne för livet för min kära storasyster.

Imorgon börjar en ny vecka i slott och koja i vårt avlånga land. Ta vara på den, kära ordbrukare, så att ingen annan måste göra det istället.

Vi ses! När andan faller på...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards