Alla inlägg under augusti 2017

Av Göran - 15 augusti 2017 13:55

Har ni sett en Y-frontad snigelkott någon gång? Jag har det inte och visste inte ens att det fanns något sådant till för ungefär en halvtimme sedan. I bilen, på väg hem efter gympasset, fick jag höra att marinbiologer hade upptäckt ett nytt blötdjur. Arbetsnamnet är alltså "Y-frontad snigelkott" vilket fick mig att dra ordentligt på smilbanden.

Som barn hade jag ofta roligt åt vissa djurnamn som Bärfis, Knorrhane (en fisk om jag minns rätt) och några till. Y-frontad snigelkott hade jag förmodligen skrattat läppen av mig åt på den tiden.

Här kan du själv se hur den ser ut via Sveiges radio Göteborgs hemsida. Det är också på den sdan av vårt avlånga land som djuret med det roliga namnet finns. Den äter tydligen havsanemoner och maneter på larvstadiet och sånt har vi inte i Östersjön. I vart fall inte på mina breddgrader.

Annars njuter jag av min ledighet. Gårdagen ägnades åt tvättstugan och slöhet och lättja. Men idag är det annat. Jag kostade på mig att åka ut till "Det Stora Blå" (IKEA) i Birsta och äta deras frukostbuffé för 49 kronor. Sen åkte jag hem och smälte maten i någon timme innan det var dags för veckans första träningspass. Det hårdaste hittills denna sommar.

Igår hade jag ju date med min hälsocoach också och konstaterade att jag inte gått ner i vikt så mycket som jag hoppats men det hade ändå hänt lite med midjemåttet. Och framför allt så närmar sig mitt blodtryck normala nivåer igen vilket kanske var det mest glädjande. Vi kom överens om att orsaken till mina skrala resultat är att jag tränat för lite.

Därför har jag fattat beslutet att utnyttja min långa ledighet till att verkligen snäppa upp motionen. Jag måste alltså plåga mig ännu lite hårdare än jag gjort hittills. Dock ska man komma ihåg att mitt utgångsläge var en rent bedrövlig kondition och även om det inte syntes så mycket på värdena hon räknade fram efter min tur på motionscykel medd pulsband om bröstet så känner jag ju själv att jag har mer ork. Även om det är långt till att klara ett Maratonlopp.

Riktigt dit ska jag ju inte heller. Men jag vill åtminstone klara av att gå 3-4 km i rask takt utan att behöva stanna och vila. Mitt personbästa på stegräknaren är ungeär 8 500 steg. Men det är inte så många gånger jag har varit över 8000.

Målet är 10 000 steg per dag. Når jag bara dit så lär det hända saker både med vikt och midjemått.

Och jag har ju börjat bra, även om det kanske tar mig en vecka eller så att nå målet vad gäller antal steg. Från och med idag och en vecka framåt ska jag också skriva ner allt jag stoppar i mig. Detta för att få veta om jag äter lagom mycket. Nästa date med coachen är den 29;e och då hoppas jag att jag kommit lite längre.

Samtidigt måste jag komma ihåg att jag inte är 25 längre. Eller ens 45. Förbränningen går ju ner med åldern så kanske måste jag justera näringsintaget en aning.

Det kan också vara så att jag äter för lite. Då slår kroppen i bromsarna och stänger ner förbränningen för då tror den att det är kris och vill spara reserverna till sämre tider.

Igår kväll fick jag än en gång se GIF Sundsvall inte räcka till mot allsvenskt motstånd. Häcken på bortaplan blev för svåra och förlustsiffrorna skrevs till 0-2. Och det blir mer och mer tydligt för mig att truppen helt enkelt inte räcker till. Smajl Suljevic saknades p.g.a skada och det märktes även om nya spanjoren Batanero visade betydligt mer än i matchen mot Östersund. Jag har inte varit särskilt imponerad av Suljevic på inre mittfältet under vårsäsongen men det är bara att konstatera att vi har inget bättre på den platsen. Såvida nu inte Batanero kliver fram lite mer. 

Lars Gersson är bra på mitten men han skulle behöva en skickligare lekkamrat.

Sen ställer jag mig också ganska tveksam till Joel Cedergrens laguttagning. Helt riktigt plockade han brt Morsay och Sigurdsson, ingen av dem hade ett enda rätt mot Östersund. Men den kanske bäste giffaren i den matchen, Sebastian Rajalakso fick också börja på bänken.

Det är något konstigt i den klubben för det är inte första gången spelare hamnar i frysboxen fast de presterar på plan. Hannes Sigurdsson för ett par år sedan sidsteppades av Åkeby som ledde laget då. Franzén och senare Cedergren bänkade Robin Selin som sällan gjorde en dålig match och nu verkar det alltså vara Rajalaksos tur.

Nej, GIF går en osäker höst till mötes. Och OM de ändå skulle lykas hänga kvar så ser det ändå mörkt ut inför nästa år. För de kommer garanterat inte att klara av att behålla varken Erik Larsson eller Marcus Danielsson. Båda har utgående kontrakt och kommer säkert att erbjudas rejäla lönehöjningar av storklubbar både inom och utom Sverige. Och utan dessa två ser truppen bedrövligt tunn ut. Särskilt eftersom GIF inte får en enda krona för någon av dem utan måste släppa dem enligt "Lex Bosman". Dessutom går låneavtalet ut med AIK för Noah Sonko Sundberg som lär flytta hem till Solna igen.

Inget ont sagt om Joel Cedergren men jag tycker ändå att GIF borde byta ut honom. Om inte annat så för att signalera till spelarrna och hela föreningen att man har handlingskraft och att man agerar för att bryta det hopplösa läge man sitter i nu. Att skaffa nya spelare fanns det inag pengar till men det måste ske någon sorts förändring som ruskar om alla i klubbem och då återstår bara ett tränarbyte.

Kanske en Y-frontad snigelkott kan bryta dödläget...


Av Göran - 11 augusti 2017 17:10

Ledig! Så in i helvete ledig!!! Strax efter fyraslaget hade jag bommat igen överallt, stängt ner telefonväxeln samt larmat och låst. Som Emil i Lönneberga nynnade jag för mig själv att; "Nu haver jag haspat, nu haver jag haspat, nu haver jag haspat precis överallt!"

Ni minns väl det "hysset" där han råkade låsa in sin ömma fader på dasset? 

Några dass låste jag förstås inte men förhindrade tillträde till dem utifrån med mitt haspande.

Nåväl. en minut över fyra drog jag min lilla  svarta tag över läsaren och valde "UT" på displayen som kommer upp när datorn identifierat en. Och "UT" bar det sedan! Ut genom snurrgrinden och ut på parkeringen där Madame Citroen väntade med ett leende på läpparna.            

Jo, men på något sätt tycker jag att Citroenbilar framifrån ser ut lite som om de ler.

Ett snabbt besök på Lidl blev det innan jag åkte hem. Några goda ostar inköptes och ska avnjutas i skymningen tillsammans med ett glas rödtjut eller flera.

Så nu ska jag äntligen få lite mer vila än en ynka helg. Sex hela veckor blir det. Med undantag för att jag lovat jobba när företaget firar 75-årsjubileum med Öppet hus för anställda och utomstående. Så om någon av ordbrukarna bor inom resavstånd så är ni välkomna till oss så får ni veta lite mer om hur man gör aluminium. Det blir rundvandring och en massa jippon plus att alla föranmälda bjuds på god lunch. Ja, jag tror mig våga lova att det blir god mat för Resturang Grankotten på Norra Berget i Sundsvall har aldrig gjort mig besviken. Och det är de som levererar maten!

Det blir ett besök på jobbet även den 30;e då jag har lovat att återvända till mitt förtroendeuppdrag och leda skyddsombudsmötet för skyddskommittéen. En kollega från annant skiftlag erbjöd sig i våras att vikariera för mig under tiden som jag jobbade dagtid och han gjorde det i juni. Men när juli månads möte skulle börja var han inte där. De hade ringt och ringt och när han till sist svarade sa han att han inte kunde komma för han befann sig i en sommarstuga 10 mil bort. Där hade han deltagit i en fest kvällen innan och var inte alls i skick för att köra bil på många timmar. Dålig stil, tycker jag, att först erbjuda sig att ta över ett uppdrag och sen inte leverera!

Så när avdelningschefen bad mig bryta ledigheten och återinträda i uppdraget sa jag ja.

Och fritiden räcker nog till ändå! För jobba på vanligt vis ska jag ju inte göra förrän den 23;e i nästa månad.

Planer finns. Både roliga och en del saker som tynger samvetet. Sådant jag borde ha gjort för länge sedan. Flera skåp ska städas ur liksom källarförrådet. Sist jag var därnere tittade jag på alla kartonger och annat som bara står där. Och antagligen kommer att fortsätta stå där tills jag tackar för kaffet och kilar vidare. Tar ner skylten, om man så vill eller också kan vi ju tala klarspråk och säga... Tills jag dör och någon annan ska ta över skiten.

Man spar ju på så himla många saker som man lika gärna kunde slänga eller ge bort till behövande. Jag har t.ex tre banankartonger fulla med julprydnader, juldukar och annat jox men jag använder ungefär hälften ur en av dem. Jag har fem eller sex papperskassar innehållande mina gamla vinylskivor. Det är hur många år sen som helst som jag ägde något att spela dem på Och om jag skaffar en sådan musikanläggning så ger jag mig fanken på att då spelar man dem inte i alla fall. Nu är vi ju vana vid det digitala, kristallklara ljudet och skulle säkert bli irriterad på knastret som alltid upppstod då skivorna åldrades. Senast idén jag hade för dem var att välja ut kanske sex stycken och sedan skaffa ramar och hänga upp dem på väggen som prydnader. Några klassiker som Beatles "Sgt Peppers" eller den där med ansiktena på bandmedlemmarna huggna i ett berg som Mount Rushmore med gamla USA-presidenter. Kanske någon med spektaulärt omslag på ett eller annat sätt. Nåja, vi får väl se vad det blir!

"Töm alla hyllor! Kasta! Ge bort! Ett vackert men enkelt hem..." Så sjunger Ulf Lundell i glädjerusiga "Gå ut och var glad". Kanske ska jag försöka tänka så. Risken är stor att det inte räcker ens med att fälla baksätet i Madame Citroen och lasta henne smockfull inför resan till Kretsloppsparken som soptippen numera heter. För nu ska här röjas!

För kanske 25 år sedan röjde jag mitt dåvarande förråd och fyllde dåvarande bil, en Volvo 245, så att den nästan sprack. På vägen till sopstationen kom jag på att secondhandbutiken Fyndlagret kanske kunde sälja något av det jag klassat som skräp. Och det kunde de! Drygt hälften av mina tilltänkta sopor såldes och jag kom hem med 800 kronor mer än när jag for. Men det går inte längre för Fyndlagret är nedlagt. Dessutom blev de med åren så kräsna så jag tvivlar att något från mina gömmor hade fallit dem på läppen idag.

Träningen ska trappas upp också nu när jag får så mycket tid att slå ihjäl. En resa till Sthlm har jag också funderat på. Ta en hotellnatt eller två och shoppa lite samt hälsa på dottern. Hon har sin fjärde bostad sen hon flyttade ner och jag har bara sett den första. Så tde börjar bli dags.

Dags är det också nästa helg för Selånger marknad och jag och min tama husmekaniker ska förstås dit och handla lite goda ostar från Åsberget i Jämtland samt den oblgatoriska renkorven och salamin. Torkat renkött ska heller inte glömmas och tunnbröd till sonen och dottern som bor hos mig. Däremot blir det nog inte så mycket kryddor i år. De jag köpte ifjol är nästan orörda så de får duga ett tag till.

Men just idag tänker jag göra absolut minsta möjliga. Kanske tar jag ett glas vin på balkongen om en stund. Kanske tar jag bussen in till stan och unnar mig några pilsner på haket där man alltid träffar folk från fabriken.

Skål och trevlig helg på er, kära ordbrukare! Vi ses under bordet!

Av Göran - 9 augusti 2017 17:27

"Tupparna" börjar blåsa upp sig och tävla om vem som galer högst och starkast. Själv försöker jag bestämma mig vem av dem som är mest galen. Vem ska jag vara räddast för? Trump eller Kim?

Och vem av dem låter sig först provoceras till riktiga våldshandlingar? 

Nordkoreas ledare har ju inte kommit till makten på deokratisk väg utan ärvt makten från sin far. Och att han älskar den där makten råder det väl inga tvivel om? De håller ju visserligen "fria" val i Nordkorea där folk får välja att rösta på Kim eller inte men någon demokrati finns förstås inte.

Så den intressanta gåtan är väl hur det amerikanska folket tänkte sist de gick till valurnorna. Undrar hur många som skulle röstat på Trump om det varit val idag!

Här hemma i ankdammen kacklas det ju också om ditten och datten. Knappt hade vi lugnat ner oss efter IT-skandalen så får förre finansministern för mycket innanför västen under en privat fest och går först omkring och greppar damer i skrevet och därefter hänger han ut petter-niklas och visar upp den både för den som vill och den som inte vill se.

Kommentar överflödig!

AB och Expressen slår förstås på stora trumman och Borg tappar några lukrativa uppdrag. Men jag är inte så orolig för honom. De där nissarna kommer alltid ner på fötterna, det går ingen nöd på dem. 

Någon kreativ polis gjorde också en polisanmälan för sexuellt ofredande. Bra tänkt för han ofredade ju alla på festen som såg eller blev klämda mellan benen!

Men... å andra sidan ganska onödigt att anmäla! För när man började prata med festdeltagarna så ville ingen prata om saken utom en dam som jag inte namnger. Men hon hade inget sett.

Så utan varken målsägande eller vittnen blir det svårt att komma vidare så nu är utredningen nedlagd. Någon som är förvånad? Hand upp!

Nä, jag tänkte väl det! De håller varandra om ryggen däruppe i toppen av societeten och om någon faller ur ramen efter ett par groggar för mycket finns inga läckor i skygglapparna.

Men det blåser säkert över snart och Borg får nya styrelseuppdrag eller någon annan välbetald sysselsättning där det inte är så noga med vanligt hyfs och folkvett. Han lär dock knappast bli aktuell för någon comeback om alliansen vinner valet nästa höst. Lika lite som den där moderaten som köpte sex och sedan avgick av personliga skäl.

När jag kollade i bloggens backspegel ser jag att idag för ett år sedan gick brandlarmet på jobbet. Då jobbade jag med 18-årige Rasmus som saknade erfarenhet av larm. Märkligt nog gick ett brandlarm även idag. Lika falskt som det ifjol på samma dag men det skapade förstås ändå lite action. Dock hann jag avbeställa brandkåren innan de hunnit sätta sig i bilarna och de fick återgå till fysisk träning, tumrullning, kortspel eller vad de nu pysslade med.

Men precis som förra året satte telefonerna igång att ringa och det formligen vällde in både lastbilsförare och andra från alla håll. Men vi lyckades hålla oss lugna och redde ut stormen rätt snabbt.

Två dagar återstår av min sista arbetsvecka som dagtidare. Imorgon har jag öppning på morgonen precis som idag och på fredag börjar jag senare men jobbar i gengäld till kl. 16.

Då, när jag scannar min tag över tidurets display och registrerar min hemgång är jag ledig ända tills den 21/9.

Nåja, nästan i alla fall. Jag har lovat komma på skyddskommittén i slutet av denna månad samt att jobba när företaget har "Öppet hus" den 26/8. Men då  handlar det "bara" om c:a fem timmar.

Ledigheten räcker nog ändå, känns det som.

Och kanske får jag bättre väder än de som hade semester på sommaren. Augusti är ju ofta varm och skön och även september kan vara njutbar. Planen är att försöka komma till skott med några av de måsten jag skjutit upp så länge.

Dessutom tänker jag fortsätta att  trappa upp min träning. En bit på vägen har jag kommit men inte så långt som jag hade hoppats vid detta laget. På måndag har jag tid hos min livsstilscoach för första gången sen början av juni så vi får väl se om hon skäller på mig. 5-6 kg har jag ju ändå fått bort...

Nåja, den dagen den sorgen! Nu ska jag gå och se efter om jag har någon låda i frysen med lämplig lunch till imorgon. De kära ordbrukarna tillönskas en angenäm afton och natt! Jag kommer tillbaka. 

Förr eller senare!

Av Göran - 6 augusti 2017 20:50

Biljetterna vrar slutsålda! Annars tänkte jag faktiskt åka in och se GIF mot Östersund på plats idag. Men det blev soffan som det brukar bli. Och jag måste ju beklaga våra motståndare idag för ÖFK blev blåsta på tre poäng idag av en svårt synskadad domare. Linus Hallenius i GIF närkampade mot en ÖFK-spelare strax utanför straffområdet. Båda föll i kamp om bollen. Fortfarande klart utanför linjen.

Men den så kallade rättsskiparen satte pipan i munnen och blåste väldigt bestämt samtidigt som han pekade på straffpunkten. GIF fick alltså en straff som de inte hade förtjänat och den sköt Marcus Danielsson i mål hur snyggt som helst. Så nu får väl giffarnas supporterklubb skicka honom ett brev med ett gratis livstids medlemsskap i Patronerna (GIF;s supporterklubb)

Sundsvall behövde den där poängen men jag är ju så gammalmodig att jag vill att poäng ska förtjänas. Och det gjorde de sannerligen inte idag. Det närmaste man kom Östersundsmålet var ett friläge av Peter Wilson men han missade bollen och sparkade ett stort hål i luften. Östersund däremot skapade chans på chans och spelade överhuvudtaget bättre än GIF matchen igenom. Så om någon ÖFK;are läser detta så ska ni veta att åtmnstone jag anser att ni blev rånade på tre poäng idag.

Nu kommer ni ju att klara er kvar ändå och det med god marginal. Och det förtjänar ni för ni spelar fin fotboll. En halvblind domare är ju inte så mycket att göra åt.

Giffarna däremot är illa ute i årets allsvenska. De är helt enkelt inte tillräckligt bra. Har varken tillräcklig spets eller bredd på truppen. Och nu rycker storklubbarna i både Erik Larsson (bäste giffare idag) och Marcus Danielsson (jätten i mittförsvaret och straffskytt idag). Ifjol var man i ett liknande läge och sålde av ekonomiska skäl både Runar Sigurjonsson, Pa Dibba och Stefan Silva under pågående säsong.

När man har alla de bästa tillgängliga kan man vinna matcher i allsvenskan. Men reserverna håller inte alls den klass som skulle behövas. Man har inga bänkspelare som kan gå in och göra skillnad och därmed kanske vända matcher.

Och inga pengar att tala om finns det heller. Så jag misstänker att GIF Sundsvalls alsvenska sejour närmar sig slutet. För ska man vända på det läge man har idag så behövs det nya spelare. Spelare som höjer klassen på laget, inga bänknötare, alltså. Men ledningen har gjort väldigt klart att det enda som kan få dem att värva är om någon bärande spelare säljs. Och fullt så attraktiva är knappast varken Erik Larsson eller Danielsson. De allsvenska konkurenterna vet ju att båda har utgående kontrakt och väntar därför tills säsongen är över då de inte behöver betala övergångspengar. 

För sån svintur som de hade idag med den feldömda straffen har man inte mer än max en gång per år...

Av Göran - 5 augusti 2017 08:53

Lördag morgon. Mitt i Sverige. I nätblaskorna läser jag om väärmeböljan Lucifer som plågar sydligare breddgrader än våran. Med temperaturer upp emot 46 grader!

46 grader! Bah! Det är ju vardagsmat för en värmehärdad smältverksarbetare. Men..., det förstås... När man jobbar i en varm fabrik kan man ju svalka sig i luftkonditionerade lokaler vilket såklart är svårare om värmeböljan finns överallt.

Men att läsa om den gör liksom att jag har lite mer fördragsamhet mot rådande väder utanför fönstren här hemma.

Där är det mulet, det småregnar av och till och termometern i köksfönstret säger 13 grader.

Men man får försöka tänka positivt! Det är ju tretton plusgrader åtminstone. Det kunde ha varit värre, alltså. Och vill jag gå ut finns det ju både kläder, paraply och gummistövlar att ta till som skydd mot väder och vind.

Just nu är det dock inte aktuellt att gå någonstans eftersom jag lyckats knipa en tvättid. Dessa tider på lördagar och söndagar är hårdvaluta eftersom de flesta i huset har dagtidsjobb. Därför ser jag fram emot att snart åter kunna förlägga såna nöjen till vardagar då konkurensen om tiderna är i stort sett obefintlig.

En vecka kvar som portvakt innan min härligt långa ledighet startar. Så nära men ändå så långt borta!

Annars så ska jag åka ut till storasysters stuga på middag senare idag. Storebror med fru från Luleå är på genomresa över helgen så det blir en syskonträff idag. Roligt eftersom vi inte så ofta ses alla tre.

Förhoppningsvis ska jag innan dess hinna åka till jobbet och köra ett gympass också så jag får ihop åtminstone tre även den här veckan. Jag hade ju öppningen på jobbet tre dagar men de två dagar då jag började senare tränade jag på morgonen båda dagarna.

En av de roligaste sakerna med internet är youtube, tycker jag. Nu kan det vara så att jag har lagt ut det här klippet förr men det gör ju inget för det tål att visas igen. Liksom en hel hoper andra med samma komiker....

Så... Gubbar och kärringar, jag ger er... OLA AURELL! (Med skönsjungande damsällskap i Sanna Carlstedt)



Tänk att någonting så enkelt och naturligt kan uttryckas på så många olika sätt och med så många metaforer!

Fortsatt härlig helg och sommar på er, kära ordbrukare i världens alla hörn!



Av Göran - 1 augusti 2017 20:40

Tänka sig! Efter sju sorger och åtta bedrövelser har jag äntligen min nya dator i drift. Och med tiden ska vi nog bli vänner, Hewlett & Packard och jag. Men det är ju så ovant med Windows 10, så mycket är så annorlunda mot Windows 7 som jag hade i den gamla burken. Den ligger numera i bagagerummet på min bil i väntan på att fraktas till Kretsloppsparken som stadens sopstation så vackert heter. Någon "park" liknar det absolut inte men ännu får man gratis kasta gamla möbler, elektronik, bildäck och annat. Så länge det är paketerat i genomskinliga påsar/säckar eller inte paketerat alls. I flera år har jag väntat på att de ska börja väga ekipagen som kommer och sen igen innan man får lämna anläggningen. Plus därefter slanta upp för det man kastat. Det är nog bara en tidsfråga.

Men åter till datorn!

Två veckor tog det smålänningarna i Växjö att byta moderkortet men idag kunde jag äntligen få packa upp. Tror ni att det funkade klockrent direkt?

I så fall så tror ni fel!

Efter att ha vridit händerna, slitit mitt hår och lagt pannan i djupare veck än någonsin förr konsulterade jag min datakunnige son. Som skruvade loss sidopåten till höger och konstaterade att tre kontakter inte satts tillbaka efter reparationen. Det ska HP;s serviceavdelning få veta imorgon!

Jamen, vad är det för ett jävla sätt att först låta kunden vänta i två veckor på en reparation som tar en fackman mindre än tjugo minuter och sedan bara packa ner skiten i kartongen och skicka den tillbaka? I min värld kontrollerar man varan efter reparation så man VET att allt fungerar. Så utan sonen hade jag väl fått skicka iväg den en gång till.

Jag visste väl nånstans den där gången för 25 år sedan att förr eller senare skulle jag få lite nytta av den där lilla knodden som jag bar mer än alla hans tre syskon tillsammans. Nu börjar kanske bärandet betala sig.

Augusti är här med allt vad det innebär. Senast till helgen ska jag ha tagit mig ut för att göra årets första inspektion av svampställena. Hoppas på ett bra år för Karl-Johan, det var några år sen sist. Givetvis mottages också blek taggsvamp, gula kantareller och diverse andra med tacksamhet. Orkar jag så kanske det blir en sväng imorgon kväll efter jobbet men eftersom jag har stängning är risken stor att jag är för trött.

Som nu!

Därför tar jag konsekvenserna av det och avslutar för tandborstning och sen en date med min kudde. Sov gott, kära ordbrukare i slott och koja världen över! Godnatt!



Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards