Direktlänk till inlägg 27 augusti 2017

Sista sommarsöndagen?

Av Göran - 27 augusti 2017 07:10

För den som strikt följer almanackan och gammal tradition är det den sista sommarsöndagen idag. Jo, för nästa söndag är det september och då är enligt traditionen hösten här. Nu kan ju i och för sig september bjuda på dagar med varmare väder än vi haft under de som kallas sommar så vi ska inte låta oss nedslås av almanackan!

Igår "jobbade" jag övertid vid företagets 75-årsjubileum och tjänade oförskämt bra pengar mot en nästan obefintlig ansträngning. Min tilldelade arbetsuppgift var att bemanna portvakten och hålla telefonväxeln öppen. Utifall att något skulle hända. För även under såna evenemang jobbar ju produktionsavdelningarna ungefär som vanligt och riskerna där är samma som annars.

Dessutom hade vi runt tusen besökare som befann sig på området. Många av dem pensionärer och några av dem vet jag har fyllt 90. Så beredskapen var nog befogad.

Men eftersom inga missöden eller sjukdomsfall inträffade blev mitt arbete inget arbete utan bara närvaro. Jag fick visserligen peka ut toaletten åt några gäster men det räknas liksom inte, tycker jag.

Och vårt "Öppna Hus" blev ett lyckat evenemang. Så gott som alla hade glada ansikten när de lämnade oss och många berömde både arrangemangen, maten och alla jippon som ordnats.

En uniformerad musikkår från kommunala musikskolan spelade och det fanns en gycklargrupp som gick runt och skojade med folk, särskilt barnen förstås. Några ur personalen visade upp sina hobbykonstverk och en anställd som är fritidsflygare hade uppvisning med ett litet enmansplan och gjorde loopingar och andra flygtricks. Det bjöds på mat från en av stadens bättre resturanger och man hade många fler små påhitt för att roa folket som kom för att titta på fabriken.

Några ur personalen ställde också ut sina "raggarbilar", bl.a en Chevrolet Bel Air och en Buick som jag tyckte var riktigt snygga. Se bilder nedan...  


 

Det fanns också en miniatyrutställning för att visa vad aluminium kan användas till och jag förevigade denna "spejsade" motorcykel och trampcykel som huvudsakligen består av den metall vi tillverkar.


 

Denna bild passade jag på att ta innan vi slagit upp portarna för när det väl var igång kunde jag ju inte springa omkring ute hur som helst. Att min egen skugga kom med tar jag inget extra för.

Dock blev jag avlöst en stund och då passade jag på att hämta lite mat från cateringfirman. Kyckling och chilimarinerade räkor med mera. Mycket gott!

Då stötte jag också på dessa två, för mig mycket välbekanta herrar, som klätts upp i kläder som visade hur arbetarna kunde se ut i fabrikens barndom för 75 år sedan. Observera den maffiga mustaschen på mannen till höger. Den är alldeles äkta och gjorde att just han passade särskilt bra eftersom den typen av ansiktsprydnad var betydligt vanligare på den tiden. Lyckat val! Det är väl bara glasögonen som inte är tidstypiska på dem.


 

Idag ska alla bära hjälm och skyddsglasögon på området men på den tiden var det inte så noga. Gubbarna hade keps och förmän och högre chefer bar hatt. Det sägs att det då och då hände att vanliga arbetare bar hatt då de kom till jobbet vilket inte alltid gillades av förmannen eftersom de såg det som sitt privilegium att bära hatt för att lättare skiljas ut från arbetarna.

De flesta av de som ställde upp och hjälpte till under gårdagen hade avsevärt mer att göra än jag. Min fysiska insats inskränkte sig till rengöring av några utemöbler samt att ta ner flaggan från tre stänger när allt var över.

Idag ska jag, som utlovat, rulla och steka köttbullar för att retroaktivt fira köttbullens dag. Sen ska jag bänka mig i soffan och än en gång försöka uppbåda lite hopp inför GIF Sundsvalls hemmamatch mot Örebro. Det är dags att börja vinna nu! Örebro var, tror jag, det senaste lag som GIF lyckades vinna emot. Då på bortaplan någon gång i våras.

Sen kommer en vecka då det blir ännu lite mer övertid. Jag är kallad till ett möte på tisdag och på onsdag ska vi ha skyddskommitté. Samt att jag troligen på torsdag åker in och skriver protokollet från onsdagen.

Svampskogen ska också besökas i förhoppningen att hitta lite godsaker.

Ha en härlig söndag, kära ordbrukare! Vi ses igen!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards