Alla inlägg under mars 2017

Av Göran - 11 mars 2017 11:05

Lördag igen. Inte för att veckodagarnas namn har någon större betydelse för en skiftarbetare men just lördag och söndag brukar jag försöka hålla reda på. Bl.a för att undvika att åka och handla i någon större omfattning. Det är fullt tillräckligt med annat folk som gör det utan att jag också är där och trängs. Jag brukar också undvika att boka tvättstugan på helger. Detta eftersom de flesta av mina grannar har dagtidsjobb och jag kan tvätta på tider då de är på jobbet. Så... inget planerat för varken dagen eller helgen som helhet.

Eller.. jo, lite planer har jag väl men de utspelas inom hemmets väggar. Jag ska rulla och steka köttbullar både för att ätas idag och för frysen. Det är så bra att ha porrtionsförpackningar av köttbullar att ta fram när matlådorna tryter som de kan göra ibland mitt i en skiftcykel. För då har man inte så stor lust att stå vid spisen.

Mello-finalen går visst av stapeln ikväll också men jag vet inte om jag ska se den. Jag har ju inte kunnat undgå att Owe Thörnqvist är en av finalisterna. Och visst är det lite kul att en 88-årig farbror kan kvalificera sig dit.

Men... Igår spelades låten på radion och så mycket vågar jag sticka ut hakan och säga att jag i alla fall vet EN låt som INTE vinner. Nej, den var ingen höjdare, tyckte jag. Om han gjort den på sextiotalet kanske den kunnat hamna på svensktoppen men det känns som om 2017 är lite i senaste laget. Som om bäst-före-datum gått ut.

Jag har alltså bara hört en av låtarna och ändå är jag nästan spiksäker på att jag vet vem som kommer sist. Om jag inte minns fel så har man numera också jurygrupper ute i Europa som är med och röstar och dessa tror jag kommer att se till att vika tiondeplatsen för hers Thörnqvist.

Men vem vet, kanske renderar låten honom en plats i "Så mycket bättre" eller "Stjärnorna på slottet" och jag måste väl ändå ge honom cred för att han försöker.

Fast... å andra sidan... OM han skulle vinna så behöver ingen oroa sig för att svenska skattepengar måste betala spektaklet nästa vår.

Nåja, den som lever får C...

För övrigt... anser jag fortfarande att Donald Trump borde avsättas!

Av Göran - 8 mars 2017 08:23

Så var den här då - den internationella kvinnodagen. Jag ska hedra den med att ställa upp för två kamrater ur det motsatta könet så att båda får gå ifrån och fira den med sina medsystrar på jobbet.

Egentligen... så tycker jag att det är skit att det ens behövs en sån dag. Egentligen borde varenda dag vara "Den Internationella människodagen" . 

Eller kanske t.o.m internationella "levande-varelse-dagen" för varför ska vi människor anse oss mer värda att fira och uppmärksamma än de andra djuren.

Men nu är det ju så att dagen behövs. Det är inte självklart överallt att flickor får samma möjligheter som pojkarna får. Det är heller inte självklart med lika lön för lika arbete. Så naturligtvis ska den uppmärksammas. Låt oss skicka en tanke till våra fruar (för dem som har såna) mammor, systrar och döttrar och alla andra sköna damer omkring oss och tala om för dem hur viktiga de är för oss. Mostrar, fastrar, mor- och farmödrar ska heller inte glömmas av er som har sådana i livet.

Tack för att ni finns, tjejer! Och till er som inte längre gör det (mamma och mormor t.ex.) - Tack för att ni funnits!

För övrigt (och fram till dess att annat meddelas) så anser jag fortfarande att Donald Trump borde avsättas!

 

Av Göran - 4 mars 2017 20:18

Ser att jag i mitt förra blogginlägg här glömde att hälsa Mars välkommen. Slaskiga, ljusa och ibland lite kylslagna mars månad som är sååå mycket lättare att stå ut med än februari, januari och november. Det har regnat, snöat, varit strålande solsken de senaste dagarna. Men ljuset! LJUSET!

I eftermiddags tittade jag på klockan då Dagens Eko började i radio, en kvart i fem. Och visst började det skymma utanför fönstren men det var fortfarande ganska ljust. Ljuset ger hopp om ännu en vår och även en sommar.

Dessutom är jag ledig och behöver inte ta på blåstället igen förrän 15/3. Jag ska dit ett par gånger innan dess men bara på möten som hålls i närheten av kontoren så då behöver jag inte byta om.

På måndag ska jag och tre kolleger samlas för att gå igenom och bedöma tillbudsrapporterna som vi inte hann vid förra skyddskommittéen. Sen ska ett protokoll författas också.

På onsdag har jag lovat att rycka in i portvakten eftersom företaget låter all kvinnlig personal delta i firandet av internationella kvinnodagen. Båda tjejerna som jobbar ordinarie där ville delta så jag ställer upp och vikarierar för dem under den tid det nu tar.

Såklart att vi ska fira den dagen. Såklart att jag ställer upp så de får möjligheten att vara med. Jag hoppas att vi en dag kommer till en punkt då vi kan lägga ner kvinnodagen. Då den inte längre behövs, menar jag.

Att dagen kommer då jämställdheten mellan könen är så självklar att man inte behöver manifestera med särskilda dagar i almanackan. Dagen då även de mest militanta feministerna inser att inte ALLA män är svin som misshandlar eller behandlar kvinnor illa på andra sätt. För tyvärr hör jag ju då och då röster som inte vill ha jämställdhet utan vill vända på steken och låta männen bli förtryckta istället. Men det vinner ingen på.

Det FINNS ju faktsikt en internationell mansdag också. Jodå, den 19 november. Men den enda anledningen att jag kommer ihåg datumet för den är att en av mina döttrar är född den dagen. Jag kan inte säga att jag har hört talas om att någon enda människa firar den dagen.

Nåja, never mind, vi börjar med att göra kvinnodagen överflödig så glöms nog mansdagen automatiskt.

Efter en ytterst stillsam lördag sitter jag och avnjuter ett glas rött och en synnerligen god liten get-brie från något bymejeri nånstans i Jämtland. (Dock inte från Åsberget som nämndes här i augusti förra året då jag handlat deras delikatesser på Selånger marknad). Tänk så lite det behövs för att göra en halvgammal, liten gubbe lycklig ända ner i magen. Mellon? Nej, jag skiter i den. Möjligen ser jag finalen nästa helg.

För övrigt... så anser jag fortfarande att Donald Trump borde avsättas!

Av Göran - 1 mars 2017 16:38

Så var jag där igen då. I inledningen av en två veckor lång ledighet. Jag har räknat ut att vi får 7-8 stycken såna per år och under perioderna mellan dem har vi tre sexdagars ledigheter varje gång. Alltså, av 48 kalenderdagar jobbar vi 16 och har 32 lediga. Det är priset företaget fick betala för att få oss att ge upp vår rätt till fyra veckors sommarsemester.

När man ser det i de termerna känner man sig lite mer som en vinnare.

Dagen är på väg mot kväll, det skymmer på utanför fönstren och jag sitter med kaffekoppen efter en middag som blev rätt god. För kanske 40 år sedan hörde jag Jokkmokksjokke berätta i radio om hur han brukade laga renskav.

Så det har jag lagat idag. Renskav på Jokkes vis. Den gången skrev jag ner receptet men den lappen finns inte kvar. Jag har lagat det så många gånger genom åren att det sitter i ryggraden. Kanske har jag också förändrat det lite men grunden till dagens middag var ämdå Jokkmokksjokkes egna recept.

Hackad lök som steks och läggs över i en gryta dit också renskaven hamnar när den brynts i smör med lite salt och peppar. Därefter rör man ner lite vetemjöl med kött och lök innan man kokar ur stekpannan med ett par deciliter vatten som också hälls i grytan. Sedan rejält med grädde och smaksätt därefter med 1-2 msk messmör, 10-12 torkade enbär som smulas sönder eller krossas i mortel. En buljongtärning, lite timjan samt en msk svartvinbärsgelé rörs också ner och sedan får allt puttra i 7-8 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Jokke själv ville till detta ha kokt mandelpotatis eller hemmagjort potatismos så det var de första tillbehören jag prövade också.Men åren har lärt mig att det går fint både med ris eller tagliatelle som tilltugg.

Rätten går också precis lika bra att laga av det billigare kronhjortsskavet eller viltskav som också är billigare än ren. Varsågoda att sno receptet och pröva själv!

Mängder? Tja, räkna ett paket skav (240 g) för två vuxna och räkna sen ut resten själv. Smaka dig fram!

Som vanligt efter nattskift är jag inte helt på topp. Därför gör jag heller aldrig några storvulna planer för denna dag utan avsätter den till bara rekreation och återhämtning. Det blir hockey framför datorn ikväll - vinterns sista surströmmingsderby mot Modo i hemmahallen i Timrå. Dessvärre har jag onda aningar, det känns som om Ö-vikarna är mer på G än Timrå. Men i så fall så får jag väl gratulera dem och hoppas att poängen räcker för att slippa kvalet nedåt åtminstone. Och glädjas med dem över det.

För övrigt... så anser jag att Donald Trump borde avsättas!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards