Alla inlägg den 11 januari 2016

Av Göran - 11 januari 2016 09:45

Ännu en gigant har gått ur tiden. En egensinnig konstnär, artist och textförfattare är borta. David Bowie har lämnat oss. Tolv år gammal fascinerades jag enormt av hans "Space oddity". Inte kan jag väl påstå att jag förstod så mycket av den och gör kanske inte än idag. Men det var något nytt då! Något eget som ingen annan på den tiden gjorde. En nyskapande konstnär som gick sin egen väg och skapade sin egen stil.

Och Bowie var, redan från första stund, en vattendelare. Han lämnade ingen oberörd - endera älskade man det han gjorde eller så hatade man det. Tror ingen var likgiltig inför denne intelligente man. 



Han skrev även sånger åt andra, bl.a åt ett av mina störtsa favoritband i det tidiga 70-talet - Mott the Hoople som fick en hit med Bowies fantastiska "All the young dudes". Här ses han med delar av bandet framföra den inför publik i början av nittiotalet. Strax innan Mott-gitarristen Mick Ronson dog. Också han i cancer. Men här ses Mick levande på scen tillsammans med Bowie och Mott-sångaren Ian Hunter...



Ännu ett geni har alltså lämnat oss alldeles för tidigt. För 69 är väl ingen ålder? 

Så med sorg i hjärtat lånar jag titeln från en Mott-the-Hoople-låt och säger; REST IN PEACE!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards