Direktlänk till inlägg 20 oktober 2014

Nya forskningsrön

Av Göran - 20 oktober 2014 11:52

Efter enträgen forskning har jag nu, till världens stora glädje, lyckats utröna vilka bokstäver som används mest i svenska språket. Hur vi har klarat oss så länge utan den informationen, kan man verkligen undra.

Men det där med enträgen forskning är förstås en sanning med ganska mycket modifikation, om jag ska vara ärlig. Och det ska man ju. Det är helt enkelt på det viset att jag funderar på att köpa nytt tangentbord, så fort finanserna medger dylika utsvävningar. Främst därför att några tangenter börjar kärva en aning.

Detta kärvande föranledde mig att blänga lite surt på nämnda tangentbord häromdagen och då såg jag att på vissa knappar går det knappt att se vilka bokstäver de representerar. Alltså måste de ha använts flitigare än t.ex X, Z och Q för att ta några exempel. Dessa tre ser i stort sett helt oslitna ut medan framför allt A, S, N och R nästan helt suddats ut från sina tangenter. Så var det alltså med den forskningen och jag får knappast några ärofyllda priser för mina rön.

Fast å andra sidan så minns jag att jag för evigheter sen (troligen på 70-talet) hörde på radio att biblioteksutredningen som dåvarande regering tillsatt kommit med sitt betänkande efter fyra års arbete. De hade kommit fram till att på våra svenska bibliotek skulle texten på bokryggarna kunna läsas antingen uppifrån och ner eller från vänster till höger.

Jag minns också väldigt tydligt att jag då undrade hur de kunnat hålla på i fyra år för att komma fram till nåt jag själv kunde ha sagt till dem utan minsta betänketid. Och nästa tanke blev en undran hur många sammanträden de haft och hur höga arvoden de plockat ut per möte. Så mot den bakgrunden kanske man borde anmäla sig som presumtiv "sakkunnig" i för ändamålet lämpligt departement. Varför inte ta betalt för sitt kunnande?

Dessa och liknande tankar föds oftast då hjärnan har för lite att göra. Jag har ganska nyss (igår morse) påbörjat ännu en 14-dagars ledighet. Givetvis blir den inte helt ograverad, jag ska till "gruvan" på onsdag morgon för att delta i en riktad skyddsrond gällande golvskador på avdelningen där jag jobbar. Så några lediga timmar försvinner ju då.

Annars har jag förstås, som vanligt, storslagna tankar och planer om allt det där jag borde hinna med på så lång frivecka. Förrådet behöver städas ur liksom lägenheten och bilen. Snön sägs vara i antågande så jag borde förstås montera vinterdäcken på också. Putsa fönster och byta gardiner vore, även det, synnerligen välbehövligt liksom att rensa ut gammal lump ur garderober och byrålådor.

LCHF-andet och min nyvunna träningsiver skapade en rivstart på viktminskningen men de senaste tre veckorna har det inte hänt så mycket på vågen. Men konstigt nog händer det ändå saker med min kropp. Midjemåttet minskar trots att jag nästan stått stilla i vikt. Och det så till den milda grad att mina bälten redan börjar bli för långa trots att jag kapade dem 10-12 cm i mitten av augusti. Så ännu en kapning  står också på "att-göra-listan". Jag tror faktiskt att jag får prioritera upp det till listans topp innan jag tappar brallorna nånstans där man inte ska tappa dem. Och därmed kanske anklagas för förargelseväckande beteende. Jo, jag flyttar upp den punkten till plats 2. Direkt efter punkten "Vila och kaffedrickning" som vidtar omgående efter att jag svamlat färdigt här.

Gör det, ni också, kära ordbrukare! Unna er att ta det lite lugnt och drick en extra kopp kaffe. Allt det där viktiga hinner vi sen. Och om vi inte hinner det... Tja, då var det kanske inte så viktigt ändå!

Så... Gör aldrig idag vad du kan skjuta upp till imorgon! Med lite tur har nån annan redan gjort det då.


 
 
TantGlad

TantGlad

20 oktober 2014 21:27

Halloj och tack för din kommentar i min blogg.
Jag skrattar gott åt mycket du skriver som tangenter som blivet utslitna.
Jag trodde jag var ensam om det bekymret. Men det finns fler med samma problem. Jag kan ju knappt urskilja på a å ö t,ex.
Ja oj så mycket man måste hinna med att göra. Men nu är det däcken som är viktiga.
Snön väntar runt husknuten.
Ha en skön fortsatt vecka säger jag.

http://tantglad.bloggo.nu

Göran

20 oktober 2014 22:52

Det tackar jag för och önskar detsamma!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

21 oktober 2014 09:34

Nog känner jag igen det där. Allt det där som man skulle göra när man blev ledig. Int blir det så inte. Garderober och förråd och putsning av fönster och allt trist är så lätt att tränga undan för att sitta och se på Åsanissefilmer och gå i skogen och fika med goda vänner. Inatt har det snöat lite här. Som tur är har jag vinterdäcken på tack vare min snälle bror.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards