Direktlänk till inlägg 23 mars 2014

Rasismens fula tryne

Av Göran - 23 mars 2014 08:51

IF Metall (IF är förkortning för industrifacket i detta fall och inte idrottsförening), vårt största fackförbund inom den privata sektorn ger ut tidningen "Dagens Arbete" till sina medlemmar, däribland undertecknad. Jag bläddrade lite i det senaste numret nyss då jag drack mitt morgonkaffe och åt en rostad macka. Krönikan av Lena Sundström http://www.da.se/home/da/content.nsf/aget?openagent&key=det_gor_ont_nar_sverige_sviker_1395158114590 

fångade mitt intresse och jag satte närapå kaffet i vrångstrupen.

Har vi verkligen inte kommit längre?

Jo, säger jag. Vi HADE kommit mycket, mycket längre än så men Sverige har visst regredierat. Gått bakåt i utvecklingen. Och inte lite heller!

Jag hoppas att SD-stödda siten "avpixlat.se" känner sig stolta och nöjda efter att ha hoppat på en 14-årig tjej med med mörk hudfärg som valts till Lucia och kallat henne skrämmande ful och en massa annat. "Apor har vi på Skansen om vi vill" skriver en kommentator bland annat. Jag skäms att vara ljushyad, svensk, europé eller whatever om en enda människa på jorden anser mig representativ för dessa lågt stående individer. Vad är det för jävla fel på er?

Vilka kromosomer missade Gud att stoppa i er då ni kom till världen?

Du som råkar läsa bloggen - klicka på länken ovan och läs själv Lenas krönika. Om du sen kan annat än att hålla med mig får jag be dig att sluta besöka min blogg för gott. Jag vill inte ha med såna människor att göra, vill inte förknippas med era rasistiska åsikter. Vill inte vara svensk om ni är det!

Det börjar bli dags för uppror mot rasismen. Dags att damma av den vita handen med texten "Rör inte min kompis!"

Dags för de etablerade politikerna att sätta ner foten på allvar inför hela Sverige och säga ifrån. Dags att äntligen ta debatten med alla de där "jag-är-inte-rasist-men...."

De som använder det uttrycket borde sluta med det för rasister är just precis vad ni är, de allra flesta av er. Och dessa kommentarer visar bara er egen brist på intelligens och kunskap. Man brukar säga att ju högre apan klättrar detso mer visar han rumpan. Ni har dragit ner era egna brallor till fotknölarna!

Skäms alla ni som skrev kommentarerna på "avpixlat"! Skäms, skäms, skäms och skäms ännu mer!

Och.... jag VET att SD inte har ett enda rasistiskt ord i sitt partiprogram men är det en slump att det är just med dem nästan alla främlingsfientliga och rasistiska människor sympatiserar.

Nej, kalla saker vid deras rätta namn! En rasist är en rasist. Punkt slut! Därför ber jag svenska folket hjälpa till att få ut dem ur riksdagen i höstens val. Rösta alltså bara på SD om du verkligen är rasist ända in i hjärtat!

 
 
Ingen bild

Zeunertz

24 mars 2014 14:55

Ja, det är sjukt viktig fråga som för alltid kommer vara aktuell. Det känns kanske cyniskt att säga så, men jag är realist. Den stora frågan är hur vi ska göra för att få människor att tänka rätt? Det är inte sällan som man läser om ursäkter i media för att någon känd profil uttalat sig plumpt och gjort direkta påhopp. Något som man sedan ångrat då det resulterat i stora rubriker på löpsedeln. Ursäkter är bra, men åsikten hos personen kommer ändå kvarstå. Det känns som om det enda vi kan göra för att utrota trångsyntheten och välkomna mångfalden är vara som en öppen bok för våra barn och uppfostra dom enligt konstens alla regler om skillnaden på rätt och fel. Behandla (alla) andra som du själv vill bli behandlad.

Göran

4 april 2014 08:42

Inte mkt att tillägga där så jag säger bara... Amen!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

4 april 2014 08:37

Jag befinner mig nu i Skåne och tycker att man här är mycket mer illasinnade mot utlänningar än var man är hemma. Nu är det de stackars romerna och rumänierna som sitter och tigger utanför affärer. Härom dagen satt jag och såg på hur folk kom ut från systemet med välfyllda påsar och inte en enda gav den gamla tanten ens en blick. Jag gick dit och gav henne en slant och fick då ilskna ögonkast från dom som kom ut från systemet. Vart är vi på väg? Som man behandlar andra blir man själv behandlad förr eller senare och det tror jag på.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Göran

4 april 2014 08:42

Jo, det kan variera mellan landsändarna men jag tror det är marginellt ändå. Rasismen och främlingsfientligheten finns inte bara i hela Sverige utan i hela världen. Och på vissa håll riktas den mot oss "arier". Men det är ändå samma sak - okunskap och rädsla. Därför är det viktigt att vi vågar prata om det och vågar säga emot.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards