Direktlänk till inlägg 25 april 2009

"Den lille trädgårdsmästaren"

Av Göran - 25 april 2009 22:56

"Jag odlar - alltså finns jag!" Vet inte om jag kommit på detta uttalande själv eller om jag hört eller läst det nånstans. Men bra är det! Eller hur?

Idag har jag sått  diverse frön som ska ge mig endera ögonfröjd (blommor) eller nytta för kroppen (tomater och gräslök).

Jag har alltså omvandlat mitt sovrum till växthus och sått frön för tomater, gräslök, lejongap och andra små blommor som jag hoppas ska förgylla min lilla trädgård denna sommar.

Egentligen är jag väl ingen större odlare men jag har iaf sett till att husets skörd av tomater, gräslök m.m är tryggad den kommande säsongen. Så u väntar jag otåligt på att det ska börja växa också i dessa mina små odlingar.

Jag kommer garanterat att jubla vid minsta åsyn av små gröna blad i dessa små plastkrukor. Bl.a har jag sått smörgåskrasse i två små plastlådor som tidigare innehållit plommontomater.

Så med rosten på Renaulten lagad, med gräsmattan krattad (åtminstone på framsidan) känner jag mig ganska nöjd med inledningen av denna helg! Att sen Sverige slog Österrike klart i premiärmatchen av hockey-VM är ju bara ren bonus.

Nu har jag tagit fram karré ur frysen så mogondagens grillning är tryggad. Troligen blir det Hasselbackspotatis till köttet.

Och med det bjuder jag svenska folket godnatt! Må ni sova som det anstår en kung! Var ni än befinner er!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Lördag 4 maj 20:06


Bortrest i några dagar och fick möta våren i sin prydno nere i Södemanland. Men sen jag kom hem till Sveriges midja har det hänt massor här också när det gäller utveckling av ny årstid. Efter två dagar med strålande sol fråb klarblå himmel och förs...

Av Göran - Fredag 3 maj 06:46

Godmorgon på er, kära ordbrukare! Jag har varit på resande fot i några dagar. Kom hem igår eftermiddag efter två dagars besök i Julita i Sörmland. Där bor min storebror, sen några år tillbaka, i ett s.k generationsboende med en av sina döttrar och he...

Av Göran - Söndag 28 april 07:29


  Nu har jag provsmakat! I somras hittade jag ju ett fabrikat av surströmming som jag aldrig ens sett eller hört talas om. Och än mindre smakat. I den FB-grupp för surströmmingsfantaster som jag är medlem av kom flera vitt skilda recensioner av ...

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards