Direktlänk till inlägg 2 juli 2024

Väntans tider

Av Göran - Tisdag 2 juli 12:55

Igår skrev jag lite om återbetalning av den där oskäliga skatten som staten till slut medgav att vi måste få tillbaka. Så nu väntar jag bara på att slantarna ska rulla in på kontot. Så jag får betala ikapp det jag planerat.

Har suttit en stund vid datorn och haft Facebook öppet. Där glimtar det ideligen fram små inlägg från glada 57;or som fått sina pengar. Men på min Kivra-site är det fortfarande tyst.

Nu vet jag i och för sig att man sagt att återbetalningen skulle ske under hela veckan med start igår. Så jag kanske får vänta till fredag eftermiddag, i värsta fall.

Så jag försöker intala mig själv att "den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge". Och att jag kanske är lyckligt lottad som har mitt glädjetjut kvar att se fram emot.

Men jag kan inte hjälpa att då och då kommer istället tanken att; "Den som väntar på nåt gott väntar ALLTID för länge!"

På samma gång som den där lilla avundsjukan mot de där som redan fått sitt. Typ... Varför få de men inte jag?

Barnsligt? Jovisst. Lyxproblem? Absolut! Onödigt gnäll? Jadå, det förnekar jag inte heller.

Förståndsmässigt vet jag såklart att det inte är någon "ko på isen". Att pengarna kommer och att några timmars eller dagars ytterligare väntan inte dödar eller ens skadar mig.

Mat finns för bra många fler dagar än för veckan ut. Jag har både tak, golv och väggar till skydd mot väder och vind och jag har min lilla fyrbenta sambo som gärna piggar upp mig.

Dessutom ligger det tre oöppnade dosor snus i kylen så inte ens det riskerar jag att bli utan.

Kontanta medel är det dock väldigt tunt med. Under resan till Småland visste jag ju att de här pengarna var på väg snart så därför snålade jag inte utan kostade på mig att äta gott de gånger vi käkade på resturang. Tankade dessutom sonens bil lite mer än jag egentligen behövde. Därför är det knalt på kontot tills återbetalningen kommer.

Lite grand hjälpte det faktiskt också att få skriva av sig tankarna. Även om jag vet att knappast någon av läsarna är särskilt intresserade av mina små futtiga bekymmer. Som ju egentligen inte ens ÄR bekymmer utan bara otålighet.

OM... om jag får dem idag innan kl.16 eller så, tror jag att jag ska fira med att beställa Thaikäk från ett ställe i stan som har både humana priser och väldigt god mat. Kanhända blir det ett glas vin också i så fall.

Sen... undrar jag när handeln ska låta de sänkta drivmedelspriserna märkas i sin prissättning på framför allt maten.

När priserna steg på bensin och diesel skyndade de sig ju att lägga på krona efter krona för att kompensera sig för ökade kostnader. Men nu är det länge sen bensin och disel kostade 23-25 kr och ännu har jag inte sett några sänkningar av priserna tack vare detta.

Det är ju det som är det märkliga med ekonomiska kriser. Att vissa kan berika sig på dem medan andra får betala.

Och det är alltid (eller oftast i alla fall) de som är längst ner i näringskedjan som ska stå för fiolerna så att inte de rika drabbas.

Så... Fattigdom, svält och undernäring finns inte därför att det saknas resurser att föda alla.

Det finns för att vi inte kan mätta de redan stormrika på pengar och makt.

Dit hör förstås varken ni eller jag, kära ordbrukare i Vittangi, Hälleforsnäs, Ystad eller Glimåkra. Vi är den där stora grå massan som får bära de andra på våra axlar, ekonomiskt sett.

Ha en fortsatt fin tisdag!

Vi ses!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Lördag 6 juli 08:38

Inget är som väntans tider, sägs det! Likaså sägs det att den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge. Bullshit, säger jag! Den som väntar på nåt gott väntar ALLTID för länge. Nu har jag väntat, längtat och hoppats hela veckan. För de SA j...

Av Göran - Onsdag 3 juli 11:54

Väntans tider skrev jag om igår. Syftande på den så efterlängtade återbetalningen av skam-skatten vi som föddes 1957 tvingades betala hela förra året efter riksdagspartiernas jättetabbe när de höjde pensionsåldern men inte ändrade reglerna för jobbsk...

Av Göran - Måndag 1 juli 07:29

Äntligen juli! Tänk att den här dagen har jag längtat efter sen i augusti förra året. Det här är nämligen dagen då Skatteverket börjar betala ut den orättvisa skatten de belastade alla oss som föddes 1957 under 2023. Kampen fördes av framför allt d...

Av Göran - Onsdag 26 juni 08:35

  "Här är den sköna sommaren som jag har lovat dig!" Så lyder slutraden i Everts visa. Jag låter sonen, Sven-Bertil, stå för sången. Helt enkelt därför att jag tycker han gör det så mycket bättre än sin far. Full av beundran är jag för Everts ...

Av Göran - Tisdag 25 juni 10:51

Jodå, jag VET att det är tisdag och att helgen slutade i förrgår. Men gårdagen tillbringade jag i höger framstol i sonens Volvo som förflyttade oss från Lagan i Småland (någon mil norr om Ljungby) och hit hem till Sveriges midja. Vi reste ner i lör...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards