Direktlänk till inlägg 1 juli 2024

Skatteåterbäring - en gång till!

Av Göran - Måndag 1 juli 07:29

Äntligen juli! Tänk att den här dagen har jag längtat efter sen i augusti förra året. Det här är nämligen dagen då Skatteverket börjar betala ut den orättvisa skatten de belastade alla oss som föddes 1957 under 2023.

Kampen fördes av framför allt den FB-grupp som jag och dryga femtusen andra 57;or var med i. Men vi hade även hjälp av PRO, SPF och Skattebetalrnas förening för att nämna några.

Dessa organisationer, och kanske främst den sistnämnda, vill nu ta åt sig äran av den seger vi till sist vann mot det politiska etablissemanget. Och visst har de också hjälpt till men min övertygelse är ändå att det var vårt mailbombande och våra insändare och debattartiklar som till sist tvingade regeringen att medge att vi behandlats orätt.

Ännu har inte jag personligen fått några pengar men jag hoppas att det inte dröjer alltför länge till.

Inte heller är jag helt säker på hur mycket det blir. På Skatteverkets hemsida skulle man kunna räkna fram det. Och Gudarna ska veta att jag har försökt. Men fått så olika resultat att jag inte vet vad jag ska hoppas på.

Jag kom nämligen till så vitt skilda resultat att jag måste ha gjort nåt fel alla gånger utom kanske en. För det skiljer nästan tiotusen mellan den högsta och den lägsta summan jag kom fram till.

Så jag får väl ställa in mig på att den l'hsta summan är rätt så kanske jag slipper bli besviken. Den låg en bit under 30 tusenlappar och det är ju, för all del pengar, det också. Men i alla omräkningsverktyg på nätet som jag testat förut så ska jag ha lite över trttiotusen.

Nåja, det blir vad det blir och jag tänker inte gnälla oavsett summan. För hur det än är så anser jag fortfarande att vår seger mot maktens människor är en historisk händelse. Kan inte minnas ett enda tillfälle under min levnad då trycker underifrån har fått så många partier att krypa till korset och erkänna att de fattat ett orimligt beslut.

Skylla på varandra fortsatte de, i och för sig, med. Men det tror jag är så djupt rotat i deras DNA att de vore svårt att sluta med sådär bara rakt av.

Måndag är det också, till på köpet. Veckans bästa dag! Då en helt ny vecka ligger framför oss att göra något trevligt av. Avslutade förra veckan igår med att göra nåt jag aldrig gjort för på sommaren.

I lådan längst ner i kylskåpet hittade jag en påse "gammelpärern" som vi säger här. D.v.s potatis från fjolårets skörd. Och nästan samtidigt fick jag ögonen på en ebsam liten burk ansjovis. Så jag tog Gud i hågen och lagade mig en form Janssons frestelse. Som jag sedan avsnjöt till middag fast det är sommar.

Att jag aldrig förr lagat det sommartid beror väl dels på att jag ogärna har ugnen på när det är varmt redan men även på att jag fått lära mig att Janssons inte blir lika bra om den görs av färskpotatis.

Ungefär en tredjedel står i kylen i formen den tillagdes i och med lite folie över. Den ska jag avnjuta till brunch om nån timme eller så. För sen lär det väl dröja till nästa gång eftersom butikerna nu inte har nåt annan än färsk potatis att erbjuda.

Och en timme efter den där middagen blev jag uppringd av två kamrater som skulle åka till Kvissleby och köpa mjukglass. De undrade om jag ville följa med. Vilket jag gjorde med viss tvekan för jag var ju redan så mätt.

Men den goda glassen slank ändå ner utan större besvär.

Så nu har jag avnjutit ¨årets andra mjukglass. Ovanligt för det brukar oftast bara bli en per år.

Därmed tillönskas mina kära ordbrukare fortsatt fin måndag och semester för er som börjar idag. Min semester börjar ju numera den 1/1 och slutar den 31/12 varje år.

Vi ses!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 3 juli 11:54

Väntans tider skrev jag om igår. Syftande på den så efterlängtade återbetalningen av skam-skatten vi som föddes 1957 tvingades betala hela förra året efter riksdagspartiernas jättetabbe när de höjde pensionsåldern men inte ändrade reglerna för jobbsk...

Av Göran - Tisdag 2 juli 12:55

Igår skrev jag lite om återbetalning av den där oskäliga skatten som staten till slut medgav att vi måste få tillbaka. Så nu väntar jag bara på att slantarna ska rulla in på kontot. Så jag får betala ikapp det jag planerat. Har suttit en stund vid ...

Av Göran - Onsdag 26 juni 08:35

  "Här är den sköna sommaren som jag har lovat dig!" Så lyder slutraden i Everts visa. Jag låter sonen, Sven-Bertil, stå för sången. Helt enkelt därför att jag tycker han gör det så mycket bättre än sin far. Full av beundran är jag för Everts ...

Av Göran - Tisdag 25 juni 10:51

Jodå, jag VET att det är tisdag och att helgen slutade i förrgår. Men gårdagen tillbringade jag i höger framstol i sonens Volvo som förflyttade oss från Lagan i Småland (någon mil norr om Ljungby) och hit hem till Sveriges midja. Vi reste ner i lör...

Av Göran - Fredag 21 juni 07:52


Glad midsommar på er, mina kära ordbrukare! Bokstavsskötaren (jag) och tangentbordet har inte spenderat så mycket tid ihop som vi brukar den senaste tiden. Därför har inga nya klokskaper eller tokerier författats på ett par dagar. Men nu är den all...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards