Direktlänk till inlägg 21 juni 2024

Glad Midsommar!

Av Göran - Fredag 21 juni 07:52

Glad midsommar på er, mina kära ordbrukare! Bokstavsskötaren (jag) och tangentbordet har inte spenderat så mycket tid ihop som vi brukar den senaste tiden. Därför har inga nya klokskaper eller tokerier författats på ett par dagar.

Men nu är den alltså här, den där helgen som vi börjar längta tillbaka till så fort den är över. Den man försöker minnas då nordan ligger på som värst och polarkylan får det att knäppa i stugknutarna.

Hoppas att ni alla kan, orkar, vill och får fira den på bästa möjliga sätt. Med nära och kära samt god mar och dryck!

För min del blir det ingetdera. Det enda som står på dagens agenda är att skjutsa Thea till Norrhassel. Så heter byn där min tidigare arbetskamrat P-A bor. Och där ska hon få vara tills husse kommer hem igen.

Imorgon bitti ska jag tillsammans med yngstingen och hans mor sätta oss i bilen och köra E4 söderöver tills vi kommer fram till en plats som heter Lagan och ligger nån mil norr om Ljungby i södra Småland. En resa på ungefär nio timmar, enligt yngsta dottern som bor därnere i krokarna. Närmare bestämt i Diö men där hittade vi inget boende så det fick bli ett par mil därifrån. Och dagen därpå, söndag, är det dop av lillprinsen. Mitt allra första barnbarn ska välsignas av Vår Herres ombud på plats och få vatten på sitt vackra huvud. Här i sin pappas trygga famn...

 

Bilden är en dryg månad gammal så han lär ju ha vuxit en bra bit sen dess. Men det får jag ju dokumentera på plats under helgen och återkomma med under nästa vecka.

När det nu är som det är och vi bor så långt ifrån varandra är det fantastiskt med intenet och sociala medier.

Dottern och mågämnet lägger ut bilder och filmer nästan varje dag så man får följa hans utveckling kontinuerligt.

Och det är ju stor skillnad nu mot då de var häruppe och hälsade på i slutet av april. Kroppen växer förstås. Men det allra mest påtagliga är hur personligheten börjar växa fram och utvecklas.

Och tack vare modern teknik så får jag följa hans utveckling nästan lika nära osm om de bott kvar här. Det är jag djupt tacksam över! Det är bara den fysiska närheten som inte nätet kan erbjuda.

Tacksam är jag också att min gamle kompis från fabriken kunde tänka sig att ta hand om Thea medan jag är borta. Absolut hade jag kunnat ta henne med. Det hade även uppskattats av mågämnets familj som ju är de som haft henne tills hon blev min för 1½ år sen ungefär. Men jag tyckte att hennes väl och ve var viktigare.

Morgondagen är förhoppningsvis också en av årets lugnare dagar i trafiken. Många avstår nog från att köra om de haft riktigt roligt på midsommaraftonen så jag räknar med ganska gles trafik och få eller inga vägarbeten.

Nu har vi alltså nått toppen när det gäller ljuset. Men ännu dröjer det ju rätt länge innan man behöver sätta på Thea reflexvästen när man går ut med henne om kvällarna.

Vi har extremt mycket flugor i mina trakter i år och det har surrat duktigt kring öronen framför allt i köket. Flugsmällan har jag fortfarande inte hittat. Men jag köpte en ny för bara en ynka tia på ÖB och den har fått göra rätt för sig, kan jag lova.

Dessutom har jag konstaterat att det där som en ung kille på jobbet berättade för länge sen och som jag även skrev om här, inte verkar stämma. Han sa att hans farfar/morfar hade hittat på ett eget sätt att avliva flugor. Han ställde in en skål med nåt sött i microugnen och vred på tidsvredet. När sen några flugor letat sig in smällde han igen luckan vilket skulle ha avlivat dem omedelbart enligt denne yngling.

Stämmer dock dålgt!

Nejdå, jag har inte avsiktkigt testat det. Men igår då jag hade värmt matlådan från frysen med bondomelett i och öppnade luckan flög det ut en fluga som absolut var levande efter 2 dryga minuter i en micro på trekvarts effekt.

Så det blir nog att fortsätta jaga dem med min nya fina flugsmälla.

I min tidigaste barndom drev min mormor en sommarbutik i den gamla fäbodstuga som var vårt sommarviste.

Från den tiden hade hon kvar nån sorts remsor med nåt svart och kladdig på. Dessa hängde man upp på strategiska platser och de lockade till sig insekterna. Som fastnade och dog ganska fort.

Mycket effektiva var de men jag misstänker att de innehöll en massa gifter som säkert är förbjudna för länge sen.

Likaså hade hon nåt hon kallade mygg-papper. "Nexa" stod det på förpackningen.

En liten pappersremsa med ett hål i där man kunde stoppa in en avbrände tändsticka att hålla den med medan den brann och spred en rök som myggorna dog av.

Ett sånt papper brukade hon bränna varje kväll i stugan då vi var på väg i säng och antalet mygg minskade då rätt drastiskt, om jag minns rätt.

Kanske minns några av er de där svarta flugfångarremsorna eller Nexa-papperen som tog kål på myggen. Berätta i så falll gärna det i en kommentar.

Därmed önskar jag trevlig midsommar till alla mina kära ordbrukare i världens alla hörn. Som i Hargshamn, Kårböle, Viggbyholm och Stenugnssund.

Vi ses! Hoppas jag...

Också dessa var mycket effektiva och säkerligen förbjudna för länge sen.

 
 
wiper

wiper

Fredag 21 juni 09:35

Ser att det ändå händer en del hos dig med barndop och resa. Så söt hon är men så synd att dom bor så långt borta. Ja du dom små liven utvecklas hela tiden. Jag har inget barnbarn och kommer inte att få så jag är en novis på området ;)

Flugsmälla är nog bäst ändå och vi har bara sett en enda fluga i vår lägenhet och ändå har vi öppet balkongdörren nästan hela tiden. Myggor har jag inte sett några heller.

Ett sånt myggpapper har jag för mig att mina föräldrar hade i sommarstugan eller så fastnade dom i det.

Glad Midsommar önskar jag dig
Hälsning rån Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

Göran

Fredag 21 juni 11:07

Bara för ordningens skull så är "hon" en HAN. Men fortfarande lika fantastisk och underbar! Glad midsommar på dig med!

 
Ingen bild

Liselotte

Fredag 21 juni 09:55

Haha,jag minns de där flugremsorna, även om de säkert var giftiga för inte bara flugor så har vi ju i alla fall överlevt.
Önskar dig en fin midsommarafton och ett fint barndop. Själv valde jag och min fd att inte döpa våra barn, måste fråga barnen vad de anser om det nu när de är vuxna.
För övrigt så gör det mig glad att läsa att du och din x-fru fortfarande kan umgås. Det kan tyvärr inte mitt x och jag och det är så klart något barnen inte mår bra av.
PS. Väntar på att du någon gång ska lyckas hitta Sjörgrå på kartan när du avslutar dina blogginlägg. Alfta hittade du ju i alla fall :-)

Göran

Fredag 21 juni 14:31

Det ortsnamnet hade jag aldrig hört men ska försöka att lägga det på minnet.
Vad x-et beträffar så var det nåt jag lovade mig
själv då vi separerade för snart 20 år sen. Hade vi inte haft gemensamma barn hade vi knappast ens haft kontakt. Men vi är "on speaking terms" iaf... Tolererar varandra kanske man kan säga.

 
skogsnuvan

skogsnuvan

Söndag 23 juni 09:29

Krama lilla gulliga ungen och ha en jättefin midsommarhelg. Skrev ett långt inlägg dom försvann så nu får det räcka så där

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

Göran

Söndag 23 juni 16:13

Tack!

 
wiper

wiper

Söndag 23 juni 09:59

Det är väl klart att det skall bli rätt ;) Tack för att du rättade mig

Hälsning från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 26 juni 08:35

  "Här är den sköna sommaren som jag har lovat dig!" Så lyder slutraden i Everts visa. Jag låter sonen, Sven-Bertil, stå för sången. Helt enkelt därför att jag tycker han gör det så mycket bättre än sin far. Full av beundran är jag för Everts ...

Av Göran - Tisdag 25 juni 10:51

Jodå, jag VET att det är tisdag och att helgen slutade i förrgår. Men gårdagen tillbringade jag i höger framstol i sonens Volvo som förflyttade oss från Lagan i Småland (någon mil norr om Ljungby) och hit hem till Sveriges midja. Vi reste ner i lör...

Av Göran - Lördag 15 juni 11:48

Det är en underlig och i sanning föränderlig värld vi lever i. Under min barndom/ungdom hörde jag ofta vuxna säga saker som att nu har väl ändå utvecklingen nått så långt den kan. Nu kan de väl inte uppfinna så värst mycket mer. Och nu vid dryga 66...

Av Göran - Fredag 14 juni 11:28

Det märks att det är sommar. Både utomhus och inomhus. Vi fick lite regn för ett par dagar sen men solen kom tillbaka även om det inte precis är nån värmebölja. Men nån sån behöver jag inte heller, det räcker så bra med rådande 17-20 grader oc...

Av Göran - Torsdag 13 juni 12:47

God eftermiddag på er, kära ordbrukare! Idag har jag både vaknat svintidigt och haft sovmorgon. Går det ens? Jodå, för en lagom finurlig människa är det mesta möjligt. Det började med att jag vaknade en kvart över fyra imorse. Efter 101-15 minute...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards